Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Köpa privat vs. via bilhandlare?

Startad av tiso001 · 2004-04-08 · 6 svar

tiso001Trådstart
Funderar lite grann på detta med privatköp av beg. bil kontra via handlare. Jag pratar nu endast om bilar som är 2-3 år gamla och gått max. 5 000 mil. Om jag köper via en MRF-ansluten bilhandlare består mitt kundskydd i en 3 mån. garanti som omfattar också motor och växellåda. Efter dessa 3 månader träder ev. kvarvarande fabriksgarantier in, eller...?

Om jag istället köper en bil privat med full servicebok, så gäller väl också i detta fall ev. kvarvarande fabriksgarantier som vagnskada och lackgaranti - dessa följer väl alltid bilen, inte ägaren? Den risk jag tar, förutom att det kan uppträda mindre fel som jag ev. missar vid min undersökning, är att motor eller växellådan rasar, men i så fall träder ju antingen fabriksgarantin eller försäkringens maskinskadegaranti in - så det värsta jag kan råka ut för är självrisken.

Utifrån detta resonemang skulle man kunna säga att jag för det högre priset jag betalar hos en bilhandlare får ett något ökat skydd under tre månader, sedan är det egentligen ingen större skillnad när det gäller nyare bilar, eller...? I konsekvens med detta är ju skillnaden på privat- resp. handlarköp rätt liten ur ett kundskyddsperspektiv - det handlar om ett något ökat skydd under 3 månader, men hur stor är egentligen risken att något radikalt händer under de tre första månaderna på en så pass ny bil med full servicebok (och efter koll med ev. tidigare ägare och att säljaren också är ägaren)....?

Har jag missat nå´t, skulle vara intressant att höra hur andra resonerar.
OpelMicke
tiso001 wrote:
Funderar lite grann på detta med privatköp av beg. bil kontra via handlare. Jag pratar nu endast om bilar som är 2-3 år gamla och gått max. 5 000 mil. Om jag köper via en MRF-ansluten bilhandlare består mitt kundskydd i en 3 mån. garanti som omfattar också motor och växellåda. Efter dessa 3 månader träder ev. kvarvarande fabriksgarantier in, eller...?

Om jag istället köper en bil privat med full servicebok, så gäller väl också i detta fall ev. kvarvarande fabriksgarantier som vagnskada och lackgaranti - dessa följer väl alltid bilen, inte ägaren? Den risk jag tar, förutom att det kan uppträda mindre fel som jag ev. missar vid min undersökning, är att motor eller växellådan rasar, men i så fall träder ju antingen fabriksgarantin eller försäkringens maskinskadegaranti in - så det värsta jag kan råka ut för är självrisken.

Utifrån detta resonemang skulle man kunna säga att jag för det högre priset jag betalar hos en bilhandlare får ett något ökat skydd under tre månader, sedan är det egentligen ingen större skillnad när det gäller nyare bilar, eller...? I konsekvens med detta är ju skillnaden på privat- resp. handlarköp rätt liten ur ett kundskyddsperspektiv - det handlar om ett något ökat skydd under 3 månader, men hur stor är egentligen risken att något radikalt händer under de tre första månaderna på en så pass ny bil med full servicebok (och efter koll med ev. tidigare ägare och att säljaren också är ägaren)....?

Har jag missat nå´t, skulle vara intressant att höra hur andra resonerar.

köper man genom bilfirma så får man lite garantier på bilen om den inte är så gammal och risken att bli lurad är väl minimal också om man köper genom bilfirma :upp

men jag brukar köpa mina bilar privat :e
WildOne
Köp privat för böveln!

MEN åk och gör ett M-test innan du bestämmer dig (vill inte säljaren detta så köp nå't annat). Har flera polare som gjort detta och attans va mycke fel det kan vara på en 2-3 år gammal bil! (saker som de säkerligen inte skulle upptäckt för än garantitden gått ut i annat fall - som rostangrepp inuti balkar etc).
woc-razor
Kollade in Sverker för några veckor sen. Där pratades det om bevisbördan vid ev fel i varan. Tydligen har miljardprojektet EU fört med sig något gott (bor i norrland och har lite långt att åka för att nyttja spritkvoterna...). Köper du bil hos firma ska dom bevisa att ev fel inte fanns vid köpet upp till 6 månader efter köp. Därefter faller bördan över till konsumenten. Där finns det ett bra skäl till att handla på firma...
MP4
Privat är i de flesta fall det bästa. När du köper på firma så betalar du förutom bilen även säljarens lön,lokalhyror,firmans skatter mm. Ok du tar en marginellt större risk,men påslaget gör oftast att du har en ganska god marginal att reparera ev.småfel för.Dom garantier firmorna stoltserar med är i de flesta fall ganska tandlösa. Ett M-test som någon nämnde är ett bra tips,men kom ihåg att det inte garanterar att allt är ok,däremot kan det vara ett sätt att hitta dyra fel.Till sist köp aldrig bil med plånboken utan köp med hjärtat&lånade pengar :e
tiso001
MP4 wrote:
Privat är i de flesta fall det bästa. När du köper på firma så betalar du förutom bilen även säljarens lön,lokalhyror,firmans skatter mm. Ok du tar en marginellt större risk,men påslaget gör oftast att du har en ganska god marginal att reparera ev.småfel för.Dom garantier firmorna stoltserar med är i de flesta fall ganska tandlösa. Ett M-test som någon nämnde är ett bra tips,men kom ihåg att det inte garanterar att allt är ok,däremot kan det vara ett sätt att hitta dyra fel.Till sist köp aldrig bil med plånboken utan köp med hjärtat&lånade pengar :e

Ja, det är väl ungefär så mina tankegångar går... jag litar inte ett dugg på bilhandlare, det är ju bara att kolla vilka påslag de gör på inbytesbilarna när de säljer dem. Jag frågar mig också vilket skydd man egentligen har hos en handlare om bilen rasar ihop efter säg 4 - 5 månader?
olleb
Något som många missar är det som Drof Arreis sa, köper man begagnat från en firma så har man 6 månaders garanti. Under de månaderna är firman måste firman kunna bevisa att felet uppstått efter köptillfället (du behöver inte bevisa att felet fanns när du köpte den, de har bevisbördan), kan de inte det är de skyldiga att reparera felet eller ge dig ersättning/prisavdrag. Den här lagen tillkomm för två år sedan och många bilhandlare hävdar fortfarande "en månads trafiksäkerhetsgaranti" eller dyligt, men det är 6 mån garanti som gäller och för alla fel. (Tänk bara på att kontakta bilfirman snarast när du upptäcker ett fel, och att det är upp till dem att bestämma hur det ska åtgärdas - du kan inte reparera själv och begära ersättning av dem efteråt).

Jag gjorde så när jag köpte min bil (Volvo 460 -94) förra året att jag köpte bilen (prutade lite lagom förstås) och bokade direkt tid hos bilprovningen för "Bildiagnos" (MM's test är minst lika bra). På den vanliga beiktningen (som görs samtidigt) fick bilen körförbud(!) för de sönderbrända reflektorerna, och på bildiagnosen hittade de fler fel: slitna/tröga fönsterhissar, rostskadat bromssystem, avbruten hjulbult (fick byta hjulnav), spricka i topplocket, m.m. Jag ringde upp firman och talade om för dem vilka fel bilen hade och vad som står i konsumentköplagen. På en bil för 25000:- fick firman stå för reparationer på sammanlagt 8000:- §e De vill inte ha mig som kund igen, men jag är nöjd.

Fler trådar i Hjälpforumet Bil