kopplingen går i botten & stannar där

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14519
    LillTingiz
    Deltagare

    Hej! Har en Mazda 626 -90 som kopplingen går i bott på för att sedan INTE gå tillbaka. Jag har fyllt på lite bromsvätska men ingen skillnad.

    Jag har förstått att jag behöver lufta systemet. Vad är enklaste sättet att göra det på? Bilen står på ett dåligt ställe så jag kan ej hissa upp bilen osv. Går det lufta där bilen står & i så fall hur? Vart sitter nippeln?

    Tacksam för alla svar!

    #63928
    slirfeldt
    Deltagare

    Kom detta fenomen plötsligt, eller att vätskenivån var för låg? Så kan det vara att det behövs luftas och är inte hundra på just denna modells konstruktion men oftast sitter det en luftnippel ofta rätt åtkommligt där ovanför växellådan.

    Och luftning av sådan typ av koppling görs på likartat sätt som vid luftning av bromsar, att en sitter i bilen och håller ner pedalen mot botten medan en annan lossar luft nippeln för att släppa ut eventuell luft och sedan dra åt densamma.

    För att sedan upprepa dessa moment några gånger eller tills all luft är borta och bara vätska kommer ut.

    #63948
    BrageDares
    Deltagare

    Slavcylindern med luftnippel sitter ganska lättåtkomlig på framsidan av växellådan.

    Kolla efter läckage. Särskilt vid slavcylindern. Det kan krypa ut en hel del bromsvätska innanför gummidamasken utan att det syns nämnvärt utvändigt. Alltså; lätta på slavcylinderns gummidamask (den kan vara ordentligt fastrostad mot slavcylindern så var försiktig) och se om det läcker bromsvätska där…

    872kr tar Mekonomen för en ny slavcylinder. Bytte nyligen på en av mina “Golden Years”-Mazdor. Välkommen till oss på https://mazdaforum.chotai.se om du har lust.

    Mvh

    #63951
    slirfeldt
    Deltagare

    Jo det är annars det vanliga att läckage förekommer vid plötsligt kopplings bortfall som beskrivet,, och då är det i regel nydel som gäller.

    Annars är man med fortfarande varmt välkommen att med stanna hos detta glada och ofta hjälpsamma gäng på detta universalbils forum. 🙂

    #63971
    stevo
    Deltagare

    Ok, tack för alla svar. Hittade en separat behållare för kopplingen, den var snustorr :p

    Fyllde på men måste dock lufta, pumpar jag på kopplingen så kan jag växla ett tag, sen så går den i botten igen. SKa försöka mig på att lufta. Kommer man åt detta via motorutrymmet? Eller måste jag under bilen för att komma åt nippeln?

    #63973
    slirfeldt
    Deltagare

    Där ser man vad som kan gömma sig på en bil,,, men fyll du på och lufta och som redan beskrivet sitter denna bra till uppi från även i denna bil, så har du snart fungerande koppling igen. 🙂

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Vatten i bagaget Talisman grandtour

Jag har vid två tillfäy sett att det varit vatten i bagaget vid reservdäcket. Första gången slog jag bort det och tänkte att en vattenflaska...

Strul med dragkrok Mercedes c-klass.

Strul med dragkrok Mercedes c-klass. Årsmodell 2011 Får upp varnings text i instrumenteringen när jag öppnar bildörren eller startar bilen att det är något fel...

Temp mätare sköt upp till max

Var ute och körde i ca 1h. Temperaturen låg precis där den skulle vara utan att gå upp eller ner. Jag stannar sedan i driven...

Vibrationer i ratten – Volvo V70

Hej! Har en Volvo V70 D3 manuell från 2010. Senaste tiden har det uppstått vibrationer i ratten. Vibrationerna börjar komma i 90-100km/h och blir därefter...

Posters på klassiska sportbilar

Har sedan några dagar en kickstarter https://www.kickstarter.com/projects/1062605378/classic-sports-car-posters igång för att kunna trycka upp posters av klassiska sportbilar, tyvärr har det inte gått så bra som...

Ligier js50 skakar från motorn/ratten

Har en Ligier js50 2018 årsmodell som skakar från motorn/ratten vid stillastående. Känns som att någonting sitter löst. Vad kan det bero på?