Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

kopplingsbekymmer volvo

Startad av kalman · 2008-04-04 · 3 svar

kalmanTrådstart
Jag har en 740 -90 där kopplingen la av, sen dess har jag haft hela hydraul-kopplingen nerplockad och luftat. men det funkar fortfarande inte ,hur kollar man om det är hydrauliken eller själva kopplingen som falerar? och var hittar man en lämplig vägledning om själva kopplingen behöver bytas. Kopplingspedalen går alltså i botten och slavcylindern rör sig men osäkert om det är tillräckligt.
Dochol
Kolla kopplingsgaffeln,det är inte ovanligt att kulan som sitter skruvad i sprängkåpan slitit hål i denna.Har bytt en del kopplingsgafflar genom åren på Volvobilar med liknande symtom"dvs trampar man ner pedalen kopplar den inte riktigt ur utan fortsätter driva fast med kopplinsslirning"
janneo_1
ok ser man detta utan att behöva skruva isär något eller vad ska man demontera?
tackar för svaret
Dochol
Ta bort slavcylindern på kopplingskåpan och demontera gummit som sitter som dammskydd,lys in med en ficklampa så kanske du ser men annars känn försiktigt in på "gaffeln" om kulan gått igenom gaffeln är det spretiga vassa kanter så det är lätt att skada sig på dom.Att inte motorn skall vara igång är en självklarhet hoppas jag du förstår.Jag kan nästan med säkerhet säga att detta är fallet och att du lika gärna kan rikta in dej på att åka till en skrot och köpa en begagnad gaffel,se bara till att det är en till en volvo med hydraulisk koppling(alla 740 turbo och 740 från 90 och senare och 940 modellerna med M46 och M47 växellådorna) För att byta gaffeln bör du ta ner växellådan,har inte provat byta gaffeln med lådan kvar i bilen men jag tror inte det går... Lycka till...

Fler trådar i Hjälpforumet Bil