Kopplingsbyte Caravelle / Transporter

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14117
    mlundstrom
    Deltagare

    Hej,
    Ska byta kopplingen på min caravelle från -92. Har börjat ta bort växellådan för att kunna göra detta. Nu verkar allting vara löst, då det går att flytta lådan lite åt höger – men inte nog för att få bort den från motorn.

    Ska jag verkligen behöva skruva bort hela drivaxlarna för att få ner lådan?

    Hade det varit enklare att ta bort motorn istället för växellådan? Tycker att man får ta bort mer o mer saker hela tiden… någon som har några tips?

    Tack på förhand,
    Mattias

    #62570
    slirfeldt
    Deltagare

    Jo har för mig att det var lite väl lite med plats med att bara dra lådan lite åt sidan, utan det som brukar gälla då är just att demontera båda drivaxlarna från lådan, som ändå med det är lättare än att lyfta ur motorn för kopplingsbytet.

    #62571
    Kalle12
    Deltagare

    Ok, tack för snabbt svar. Något mer jag bör tänka på? Finns det nån bra manual nånstans för sånt här jobb? Köpte en engelsk bok, men den har riktigt dåliga beskrivningar – mer i stil med “för att byta koppling ta bort växellåda…”

    #62574
    slirfeldt
    Deltagare

    Vet inte hur mycket manual du behöver då du redan kommit så pass långt att lådan ju är lös,, men generellt så är det då drivaxlarna demonteras så rinner ur en viss mängd växellådsolja ut.

    Så är det så pass trångt så brukar iaf jag då lossa bägge drivaxlar, växelöverföringen och diverse elektriska kopplingar för att sedan lyfta ur hela lådan för fritt utrymme att byta koppling där man då i vissa fall måste stötta motorn något, kom bara ihåg sedan att fylla på i växellådan igen.

    #64978
    Kalle12
    Deltagare

    Hej igen, har legat lågt med det här jobbet – men nu har jag kommit igång igen 🙂

    Fick loss lådan till slut och ska ta o byta kopplingen nån dag, är det nåt särskilt jag behöver inför monteringen av nya kopplingen, eller är det bara att ta bort den gamla o sätta dit den nya?

    Tänkte på om man ska ha nåt kopplingscentreringsverktyg eller liknande

    (typ https://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=158605)

    Känns sjukt dyrt.

    #64979
    Ludde_57
    Deltagare

    Det finns ju även en centreringssats för 159kr art,nr 19-2239 Den använder jag själv sedan många År.
    Brukar också gå bra att använda ex,vis en förlängare till 1/2″ eller 3/8″ spärrskaft.

    När vi ändå är inne på ämnet, vad för speciell nytta gör den dyrare ( länkade ) centreringssatsen?

    #64981
    slirfeldt
    Deltagare

    Vitsen med den vassare satsen är dels att den skall passa dom flesta splines och modeller som naturligtvis inte är att rekommendera för enstaka kopplingsbyte, har för egen del med bara använt mig av den med ovan nämda klart billigare centreringssatsen från Biltema och även många gånger klart mig ypperligt med den vanliga hylsnyckel förlängaren för dessa ändamål.

    Så det skall nog med gå vägen för din del med,,, 🙂

    #64983
    Kalle12
    Deltagare

    tack för svaren, blir den billigare satsen… blev bara mörkrädd när jag såg vad den andra dyrare satsen kostade, tanken var ju att jag skulle spara lite pengar genom att byta själv hehe…

    Sen återstår det ju bara att skruva ihop allting.

    #65099
    Kalle12
    Deltagare

    Själva “locket” som sitter på kopplingen, är det xzn eller vanlig tolvkanthylsa de sitter fast med? Nån som kommer ihåg sånt här?

    Eller är det typ samma sak? Ursäkta korkade frågor…

    #67113
    Kalle12
    Deltagare

    Mitt lilla projekt med byte av koppling på min T4 caravelle har dragit ut lite på tiden, men till sist så fick vi loss växellåda (efter att ha lossat på motorn också). Rätt bökigt tycker jag. Lyckades spräcka vattenpumpen samtidigt…

    Nåja, bort med gamla kopplingen o dit med den nya – plättlätt. Sen är det bara att sätta ihop allting igen…

    Märkte då att det inte känns helt enkelt att försöka lyfta/styra runt växellådan så man får fast skiten igen. Någon som har några tips om hur man enklast gör detta? Har tyvärr bara ett vanligt garage, vilket gör att det är lite jobbigt att lyfta lådan…

    Tappade lusten totalt nu efter sista försöket, skruvade fast så mycket som möjligt och funderar på att skrota åbäket.

    Nån som känner till en verkstad dit jag kan bogsera skiten o leja bort jobbet? Borde vara rätt lätt för en kunnig mek att göra det här… Kanske t.o.m nån här inne som kan hjälpa till mot betalning?

    Eller så skaffar jag en till lastbil o gör ett nytt försök till vintern, nu vill iallafall inte jag ligga o krypa runt på ett garagegolv.

    #67126
    porrjakob
    Deltagare

    Hur noga var du med centrering av lamell?
    Är det den biten som fattas?
    Ja det är dj..la tungt och kraften i armar bleknar fort.
    Annars får man försöka konstruera en hållare för domkraften.

    #67134
    Nitrogen
    Deltagare

    Ja, jag känner igen den där känslan…. Efter en halv minut så tappar man all precision o kämpar bara med att försöka undvika att tappa grejerna! På vissa bilar är det mycket noga med centreringen. Men A och O är att ta lite fett på splinesen och i svänghjulscentrum. Om man inte har det så kan det låsa sig vid minsta snedbelastning. Jag brukar göra så här: smörja som sagt, upp med lådan o palla under så man kan koppla av lite. Dra i ett par skruvar som är längre än original mellan låda o motor, så dom styr lite. Skjuta ihop så gott det går, kanske dra ihop ngt försiktigt med skruvarna (OBS bara tills det tar stopp). Dra runt motorn ett par varv, då brukar det plötsligt hoppa ihop.

    #67139
    Kalle12
    Deltagare

    Var ganska nära en sväng, men då kilades den fast mot en balk – så det var bara att börja om. Man är inte skitstark heller när det gäller att lyfta och peta in lådan på rätt sätt…

    Drivgrejen som går ut på höger sida av växellådan som man fäster drivaxeln i – hur fasen sitter den fast i lådan egentligen? Får man loss den borde det ju vara bra mycket enklare att fixa det här… Det sitter nån packbox, sen är det ett gängat hål – är det nån typ av avdragare som ska användas där?

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Vatten i bagaget Talisman grandtour

Jag har vid två tillfäy sett att det varit vatten i bagaget vid reservdäcket. Första gången slog jag bort det och tänkte att en vattenflaska...

Strul med dragkrok Mercedes c-klass.

Strul med dragkrok Mercedes c-klass. Årsmodell 2011 Får upp varnings text i instrumenteringen när jag öppnar bildörren eller startar bilen att det är något fel...

Temp mätare sköt upp till max

Var ute och körde i ca 1h. Temperaturen låg precis där den skulle vara utan att gå upp eller ner. Jag stannar sedan i driven...

Vibrationer i ratten – Volvo V70

Hej! Har en Volvo V70 D3 manuell från 2010. Senaste tiden har det uppstått vibrationer i ratten. Vibrationerna börjar komma i 90-100km/h och blir därefter...

Posters på klassiska sportbilar

Har sedan några dagar en kickstarter https://www.kickstarter.com/projects/1062605378/classic-sports-car-posters igång för att kunna trycka upp posters av klassiska sportbilar, tyvärr har det inte gått så bra som...

Ligier js50 skakar från motorn/ratten

Har en Ligier js50 2018 årsmodell som skakar från motorn/ratten vid stillastående. Känns som att någonting sitter löst. Vad kan det bero på?