Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Köpråd BMW 7-serie (E38)

Startad av Dave_85 · 2005-12-17 · 4 svar

Dave_85Trådstart
Hej! Är sugen på en E38, nån som har speciell kunskap och/eller erfarenhet av dessa? Nåt sepciellt att kika/känna/lyssna efter vid provkörning och titt? Vilken motor är att föredra, nån av 8:orna eller 12:an? Hur mycket ska man ge ungefär?
Eller är kanske en XJ6:a ett bättre köp kanske?

Vill höra era kommentarer och åsikter! :)
MVH
David
Krister Lindholm
Det enda jag kan säga är att 750'n med 12:a är en grymt mysig bil att köra, att trampa ner till hälften på gasen i 100 & känna alla 12 burkarna börja tok-dra är en skön känsla.

Att trampa ner gasen i golvet & höra alla 12 vråla & se när den bestens front reser sig & fullständigt skena iväg är nästan obeskrivligt!

Det man kanske bör tänka på är växellådorna som har en tendens att gå sönder, det är ingen billig, eller enkel, historia att renovera en automatlåda till en sån bil. Räkna med minst 20 000:- om du ska få det bra!
En E38 med manuell låda är ingen E38 i mina ögon. :)

I övrigt vet jag inte mer "fällor" på E38, men det är ju en bil som fått några år på nacken så var nog att kolla att allt (Är en hel del teknisk mumbo-jumbo som kan jävlas i en sån..) funkar som det ska & att bilen verkar bra skött innan du köper den är nog mitt råd, inget till en E38 är speciellt billigt att reparera. Var som sagt extra uppmärksam på automatlådan.

Jag tror dessutom att om du finner en riktigt fin E38 så kommer du att känna dig mycket nöjd med den, jag skulle inte kolla på en Jaguar personligen.
jawis
Birp wrote:
Det enda jag kan säga är att 750'n med 12:a är en grymt mysig bil att köra, att trampa ner till hälften på gasen i 100 & känna alla 12 burkarna börja tok-dra är en skön känsla.

Att trampa ner gasen i golvet & höra alla 12 vråla & se när den bestens front reser sig & fullständigt skena iväg är nästan obeskrivligt!

Det man kanske bör tänka på är växellådorna som har en tendens att gå sönder, det är ingen billig, eller enkel, historia att renovera en automatlåda till en sån bil. Räkna med minst 20 000:- om du ska få det bra!
En E38 med manuell låda är ingen E38 i mina ögon. :)

I övrigt vet jag inte mer "fällor" på E38, men det är ju en bil som fått några år på nacken så var nog att kolla att allt (Är en hel del teknisk mumbo-jumbo som kan jävlas i en sån..) funkar som det ska & att bilen verkar bra skött innan du köper den är nog mitt råd, inget till en E38 är speciellt billigt att reparera. Var som sagt extra uppmärksam på automatlådan.

Jag tror dessutom att om du finner en riktigt fin E38 så kommer du att känna dig mycket nöjd med den, jag skulle inte kolla på en Jaguar personligen.

Hej!
Jo, personligen tycker jag att E38:an är en gudomligt vacker bil. Första gången jag såg en E38 var jag 10 år (1995) och bestämde mig redan då för att en gång skaffa en. :) Har hittat en köpsite på nätet, mycket som kan gå sönder på en sån, men det har mycket med föregående ägares service att göra... Tack för din info!

MVH
David
crew
Här https://www.autopower.se/ kan du få hur många yips som helst.
jawis
crew wrote:
Här https://www.autopower.se/ kan du få hur många yips som helst.

Hej!
Japp, fick det tipset av en annan. Mycket bra sida! Tack!

MVH
David

Fler trådar i Hjälpforumet Bil