Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Köpten en opel

Startad av Tobbe · 2003-09-20 · 14 svar

TobbeTrådstart
Jaha jag köpte en opel omega -88 , 22 000mil, hittade den på www.bytbil.com gav 7500:-
Bilen ser helt okey ut, fräch invändigt. Lite rost på ena bakskärmen, men det e en gammal bil så man skall inte begära för mycket.

I alla fall ny bil nya problem tyvärr, upptäkte på vägen hem att fläkten går bara på full speed, mysko?
Kollade fläkten när vi provkörde men drog upp den på max o ner igen, har inte tänkt på att en fläkt som funkar på "trean" inte funkar på övriga :q

NDK196-1001.jpg
Jason
Såg ju väldigt fräsch ut. Inte kostar dom så mycket att hålla igång heller. Drar lite soppa men mycket utrymmen. Ang fläkten så är det med största säkerhet fläktmotståndet som har pajjat. Tyvärr så brukar även fläkten vara dålig när motståndet går sönder så det bästa är nog att byta bägge.
OpelMicke
gratis till bilköpet då :upp
bilen ser mycket fin ut och den rätta färgen.

Micke
Tobbe
Tåjååta wrote:
Såg ju väldigt fräsch ut. Inte kostar dom så mycket att hålla igång heller. Drar lite soppa men mycket utrymmen. Ang fläkten så är det med största säkerhet fläktmotståndet som har pajjat. Tyvärr så brukar även fläkten vara dålig när motståndet går sönder så det bästa är nog att byta bägge.

Jaha inte så kul, var köper man motstånd?
Fläkt blir väl på skroten?
Tobbe
OpelMicke wrote:
gratis till bilköpet då :upp
bilen ser mycket fin ut och den rätta färgen.

Micke

Tack. ja den är faktiskt finare än jag förväntade mig :)
Tobbe
Skrev fel... :r
Krister Lindholm
Du köper både motstånd & fläkt på skroten, men se till att få en fläkt som går lätt i lagren.. Går den tungt så bränner du motståndet igen!
mekaren82
på min volvo sitter motståndet inbygt i fläkten vet ej om det är så på opel?
Grattulerar till en vaker bil fin för att vara opel! :upp
Jason
mekaren82 wrote:
på min volvo sitter motståndet inbygt i fläkten vet ej om det är så på opel?
Grattulerar till en vaker bil fin för att vara opel! :upp
Hmm rätta mig om jag har fel men om det är ett inbyggt motstånd så borde det väl vara en kontakt med lika många kontakter som det finns hastigheter på fläkten plus en jord. Alltså fyra sladdar om de skulle va så på opel.
Tobbe
Köpte haynes Rep handbok idag (ett måste :p ) I alla fall där hittar jag ingen info direkt om något motstånd, hittade dock att man tar bort fläkten från utsidan, tar bort torkararmarna o lite avrinningskåpor. Men hur gör jag med motståndet, tror ni det sitter med/på fläkten som skrevs ovan?
Tobbe
Skywalker wrote:
Du köper både motstånd & fläkt på skroten, men se till att få en fläkt som går lätt i lagren.. Går den tungt så bränner du motståndet igen!

Okey men om jag känner på min fläkt och den går lätt, finns det någon chans att motståndet pajat utan att fläkten behövs bytas?
Jason
Tobbe wrote:
Köpte haynes Rep handbok idag (ett måste :p ) I alla fall där hittar jag ingen info direkt om något motstånd, hittade dock att man tar bort fläkten från utsidan, tar bort torkararmarna o lite avrinningskåpor. Men hur gör jag med motståndet, tror ni det sitter med/på fläkten som skrevs ovan?
Kolla på kopplingsschemat för kupefläkten. Där syns det väldigt tydligt hur dragningen är om kablarna går från knappen och vidare till ett motstånd elle direkt till fläkten. Har iof aldrig täst Haynes till omega men det borde va samma sorts scheman som till andra bilar.

Mvh
Tobbe
Tåjååta wrote:
Tobbe wrote:
Köpte haynes Rep handbok idag (ett måste :p ) I alla fall där hittar jag ingen info direkt om något motstånd, hittade dock att man tar bort fläkten från utsidan, tar bort torkararmarna o lite avrinningskåpor. Men hur gör jag med motståndet, tror ni det sitter med/på fläkten som skrevs ovan?
Kolla på kopplingsschemat för kupefläkten. Där syns det väldigt tydligt hur dragningen är om kablarna går från knappen och vidare till ett motstånd elle direkt till fläkten. Har iof aldrig täst Haynes till omega men det borde va samma sorts scheman som till andra bilar.

Mvh

Fläkten är en streckad kvadrat, den har ett "M"med en ring runt sig ritad i fläkten så att säga, tre mindre rektangler ritade med i fläkten.

Sen går där sladdar till en större rektangel , i den finns siffrorna 1,2,3,4,5 och jag vill tro att det är där jag sätter på fläkten i kupén, den benäms som "Omkopplare för värmepaketets fläkt"

Då måste alltså motståndet sitta i fläkten, eller högst troligen :fraga
Krister Lindholm
Det sitter monterat på själva fläkten, ja, men det är en separat enhet att byta om man så vill.
Tobbe
Skywalker wrote:
Det sitter monterat på själva fläkten, ja, men det är en separat enhet att byta om man så vill.

Okey tack !!

Fler trådar i Hjälpforumet Bil