Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Körning utan överväxel

Startad av sonite · 2008-03-03 · 5 svar

soniteTrådstart
Bil: ford mondeo -94

Har frågor ang "O/D off" funktionen på bilen.
Vanligtvis när man kör bilen är inte "O/D off" aktiverad och bilen kan växla 1 - 4
När "O/D off" är aktiverad växlar bilen bara mellan 1 - 3. Det står i handboken att man ska använda
funktionen om bilen körs mycket mellan 1 - 3, när sker detta? vid stadskörning upp till 60km/h eller?

För- resp. nackdelar?

Mvh
Christian
Martin.W
Jag skulle säga att du använder funktionen när du drar tunga lass på kroken i branta partier, typ en boggihusvagn i alperna ;-)
Att inte ha överväxeln aktiverad gör att bilen går på onödigt högt varv= hög bränsleförbrukning men ger dej en möjlighet att utnyttja ett högre moment från motorn vid tung last.
Att nyttja överväxeln ger dej alltså lägre motorvarv= lägre bränsleförbrukning men lådan får jobba mer om du drar tungt i backar.
Du får även en bättre motorbromseffekt om du avaktiverar överväxeln.
Så vid all normal körning, låt överväxeln vara aktiverad det sparar du bränsle på.
kent_jon
Okej, men vad blir då den stora skillnaden att köra på sport- och e-läge`?
Martin.W
Sportläge= Lådan låter bilen dra längre på varje växel innan den växlar upp= snabbare acceleration. (högre bränsleförbrukning)
Economi läge= Lådan växlar upp så snart det går= lägre bränsleförbrukning.

Sport/Economi läge ändrar alltså karaktären på hela växelregistret.
kent_jon
Tack så mycket för responsen.

Mvh
Christian
Martin.W
Vassego :-)

Fler trådar i Hjälpforumet Bil