Jag skulle säga att du använder funktionen när du drar tunga lass på kroken i branta partier, typ en boggihusvagn i alperna ;-)
Att inte ha överväxeln aktiverad gör att bilen går på onödigt högt varv= hög bränsleförbrukning men ger dej en möjlighet att utnyttja ett högre moment från motorn vid tung last.
Att nyttja överväxeln ger dej alltså lägre motorvarv= lägre bränsleförbrukning men lådan får jobba mer om du drar tungt i backar.
Du får även en bättre motorbromseffekt om du avaktiverar överväxeln.
Så vid all normal körning, låt överväxeln vara aktiverad det sparar du bränsle på.
Att inte ha överväxeln aktiverad gör att bilen går på onödigt högt varv= hög bränsleförbrukning men ger dej en möjlighet att utnyttja ett högre moment från motorn vid tung last.
Att nyttja överväxeln ger dej alltså lägre motorvarv= lägre bränsleförbrukning men lådan får jobba mer om du drar tungt i backar.
Du får även en bättre motorbromseffekt om du avaktiverar överväxeln.
Så vid all normal körning, låt överväxeln vara aktiverad det sparar du bränsle på.