Vad kostar en rostskyddsbehandling för en Nissan Almera 5-dörrars halvkombi från -98? På ett ungefär alltså! På nätet står det endast: ring för prisuppgift! Jag vill veta i vilken storleksklass det handlar om!
Vilka utför sådan behandling? Någon som rekommenderas eller varnas för? Det gäller Uppsala/Västerås-området.
dax wrote:
Vad kostar en rostskyddsbehandling för en Nissan Almera 5-dörrars halvkombi från -98? På ett ungefär alltså! På nätet står det endast: ring för prisuppgift! Jag vill veta i vilken storleksklass det handlar om!
Vilka utför sådan behandling? Någon som rekommenderas eller varnas för? Det gäller Uppsala/Västerås-området.
om du vill veta vart din närmsta rostskyddshall ligger gå in på
www.dinol.se och kolla.
Ang priser så tar vi 4800 kr för en hel tkd behandling dvs demonterar innerskärmar borrar hål i dörr stolpen och dörrar m,m.
sen finns att vi sprutar tunt medel i hålrumen och tjockt rostskydd på bottenplattan men med innerskärmarna på
Sen finns även en bättring för 1800 kr där vi bara sprutar bottenplattan.
Däcken tas alltid bort innan bilen tvättas och sprutas det bör du kolla att din station oxå gör.
Men som sagt gå in på
www.dinol.se för mer info om vart tuff kote stationerna finns runt om i sverige.
Lycka till!
Tror du att det räcker med en bottenplattebehandling. Jag sköter bilen bra så yttre rost borde inte få fäste så lätt. Det är väl just bottenplattan och möjligtvis trösklar etc. innefrån som kan bli problem.
Jag har även funderat på att kladda på rostskyddsklet undertill själv, men man måste ju få bilen ren först, och torka och ha plats och...
Ska du kosta på rostskyddsbehandling så ta en komplett behandling och ingen halvmesyr som sprutning av bottenplattan bara.
dax wrote:
Tror du att det räcker med en bottenplattebehandling. Jag sköter bilen bra så yttre rost borde inte få fäste så lätt. Det är väl just bottenplattan och möjligtvis trösklar etc. innefrån som kan bli problem.
Jag har även funderat på att kladda på rostskyddsklet undertill själv, men man måste ju få bilen ren först, och torka och ha plats och...
om du sprutar själv så blir ju det billigare men kom i håg att tvätta underredet med högtryck och låt bilen gärna stå och torka två dar innan du sprutar bilen, Macken, biltillbehörs affären har allt du behöver för att spruta bilen, Carlofon, Dinitrol och Hagmans är bra märke som du ska köpa tycker jag, köp inte från biltema.
Varför tvätta underredet med högtryck innan en underredsbehandling ?
En stålborste och en slö morakniv gör arbetet lika bra och trycker ej in vatten på oönskade ställen innan behandlingen.
Anders P wrote:
Varför tvätta underredet med högtryck innan en underredsbehandling ?
En stålborste och en slö morakniv gör arbetet lika bra och trycker ej in vatten på oönskade ställen innan behandlingen.
om man tvättar med högtryck så försvinner ju allt skit, men en stålborste och mora kniv går väl oxå bra, jag ska prova ditt tips :upp :upp , då slipper man bli så blöt när man ligger under bilen och tvättar
Finns med riktigt seriösa mindre rostskyddsbehandlare med mycket lång erfarenhet och bra produkter för priser för runt 4000:- och uppåt. Men helt klart värt och även för lite äldre väl vårdade fordon.
En rostskyddsbehandling är igentligen lika självklart som som att göra en kamremsservice
man kan på en bilskrot se hur rostiga 20 år gammla bilar är
Jo vill man nu inte att bilen ska rosta ihop allt för snabbt så är detta en rätt liten slant i sammanhanget. För rostar gör alla bilar där det med gå se på några år gamla bilar med gravrost.
Förbjud saltet i stället för det är det värsta skit som strös på våra vägar och det är inte bara miljöovänligt utan det är även en trafikfara enligt mig då det blir slaskigt,spårigt och dålig sikt.
men tillbaks till rosten åk upp till kiruna där dom mig veterligen inte saltar och se på bilarna där och hittar ni tex en datsun 120y som i övriga Sverige har rostat bort för tjugo år sen kommer ni knappt att hitta en rostfläck på.
Nej visst och det vet med dom flesta besluts fattarna av saltningen om med men är politiskt tvugna. Ställer mig med fullständigt i det ledet att saltningen iaf av den gigantiska omfattningen som sker.
Bättre låta trafikanter helt och hållet anpassa sig till rådande väglag osv och även Gotland har med i många år varit saltfritt och där märks med även på bilarna håller rostmässigt betydligt bättre än fastlands bilar.
I princip ställer jag upp på ovanstående men jag anser att man i undantagsfall kan få salta men då bara t.ex. vid underkylt regn där inga normala däcksutrustningar biter.
Mvh Janne
Är med helt med på detta och som före detta yrkes chaufför och trots godkända däck (som denna yrkesgrupp med visst befog fått mycket skit för på senare tid,,). Så visst vissa utöver nämda exempel samt kanske med kortare sträckor som tex branta backar kan detta vara nödvändigt.