LlordagTrådstart2007-01-13Bil: BMW 318 Touring-97. Efter ca 5 km körning börjar ratten vibrera. Detta blir värre och värre och bilen skakar. Efter ytterligare några kilometer börjar
skakningarna avta och upphör snart helt och hållet. -- Jag har känt lukt
av bränt gummi utanför bilen efter körning. Vad kan vara fel ????????????
När det skakar som värst är det så att man knappt vågar fortsätta färden.
Obalans i däcken , har du kört på en trottoarkant och tappat några vikter ?
är det nyligen detta började ? isåfall kan du nog se spår av där vikten / vikterna suttit
Tror det är hastighetsberoende... det börjar inte före 70-80 km/tim ???
och slutar vid tex 110-120km/tim ??
Sådär är min omega 2.0 -89. Skakar o har sig i ratten o sen slutar det helt plötsligt. Jag har börjat undra om det kanske är ett bromsok som ligger på men som sen blir bättre ju mer man kör.
Jag kan tillägga att skakningarna inte är beroende av bilens hastighet. När det skakar skakar det i alla hastigheter, och mycket mycket kraftigt - och sedan minskar skakningarna för att lägga av helt. Jag tror inte att det kan vara obalanserade däck. Kanske bromsarna. För det vibrerar och skakar något när jag bromsar (även då bilen går skakfritt annars). Och den där lukten av bränt gummi? Kan den ha nåt samband ? - När jag köpte nya dubbdäck nyligen sa
gummi-mannen att en fälg inte var helt rund. - Men om det vore det som var felet borde det väl kännas hela tiden? /lordag
Titta efter glapp i spindelleder/styrleder.
Titta efter obalans i däcken(kan även bero på is/snö innanför fälgen.)
Titta efter anliggande bromsar/slagna bromsskivor.
Titta efter bulor på hjulen och att dom är åtdragna.
Om du inte hittar felet efter du har kontrollerat dessa punkter så får du nog lämna in bilen på verkstad.
Av redan nämnda förslag på felsökning så är det fortfarande lite oroveckande med lukten av bränt gummi,, vilket borde ge tämligen tydliga märken både på däck och chassi. Oavsett bör du omgående låta detta bli kontrollerat!
Jag har just fått konstaterat att felet är att bromsen höger fram
ligger på hela tiden. Det går att vrida runt hjulet med handkraft
men det går trögt. När bromsen värmts upp börjar den jävlas
så att det känns (skakningar och vibrationer). - Småningom
går den tydligen tillbaka av sig själv så att skakningarna upphör.
I morgon ska verkstad ta hand om bilen. De sa: Antingen rengöring
eller okbyte.
Tack för ert engagemang !
Ja, i mitt fall handlar det om att broms ligger på (höger fram)