SsedaarTrådstart2010-09-11Jeep grand cherokee -01
Får ibland kraftiga vibrationer i ratten i hastigheter över 80 km/h. Denna åkomma händer bara ibland under körning! kan köra flera mil utan vibrationer och helt plötsligt så börjar detta. stannar bilen och pumpar i bromsen eller bara stannar så går det över!
Kan det ha och göra med att bromskolven fastnar eller att skivorna är sneda?
Tacksam för svar!
Kan mycket väl ha med det att göra, märker du något när du bromsar halvhårt eller lätt?
En annan orsak kan vara sliten framvagn då en ojämnhet i vägen kan orsaka att något hjul börjar skaka.
Mvh Janne
Ppdmarket702010-09-12 · #@Janne46 61897 wrote:Kan mycket väl ha med det att göra, märker du något när du bromsar halvhårt eller lätt?
En annan orsak kan vara sliten framvagn då en ojämnhet i vägen kan orsaka att något hjul börjar skaka.
Mvh Janne
Framvagn? Tror med all sannolikhet att det är något med framvagnen också men den består av en hel del komponenter!
Ja du kan ju alltid börja med att känna efter några mils normal körning så att inga hjulsidor känns onormalt varma som då tyder till just anliggande broms som då kan gå måttliga till krafig oballans, tills denna broms svalnat lite, annars är det tämligt vanligt med skeva bromsskivor på dessa tunga bilar men brukar då resultera i pulserande bromspedal samt att det skakar i ratten,,.
Förekommer denna oballans då den inträffar både vid drivning som vid frikoppling? Denna är väl konstant fyrhjulsdriven så där finns annars inga urkopplings möjligheter för närmare felsökning där, men det mesta tyder ändå av dess fenomen till endera broms eller eventuellt dess drivning.