Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Krånglande audi 80 1,8s

Startad av thohol8912 · 2011-01-08 · 11 svar

thohol8912Trådstart
Hej!
Prövar här för att se om någon har något eller några tips på vad göra.....Bilen är en audi 80 1,8 s-88 som gått ca 25000 mil.
Problemet är att den plötsligt börjar gå knaggligt, svarar dåligt på gasen och detta upphör inte förrän man stänger av motorn och vrider om tändningen igen, då den går som vanligt. Jag har precis bytt bränslepump och filter, men samma sak ändå. Jag upplever det som om bränslepumpen väsnas mer än normalt, (även den gamla började låta mer på slutet av sin tid) Mina gissningar är bränslepumpsrelät eller ispropp. Har inget att göra med bilens motortemp utan detta händer när som....Kan gå ganska långt mellan gångerna....några ideer??
boheme
Lite osäker på bränslesystemet i din bil. Har du två pumpar varav en i tanken eller bara en pump, har du en matarpump i tanken kan den ha gett upp och då får tryckpumpen jobba för hårt.

Mvh Janne
Dingrot
Hej, Det låter som det relaterat till frysningsproblem i drivmedlet. Det billigaste är att hälla i lite k-sprit för att testa om det inte blir bättre. Lycka till verkstan.
lenaola
ja de låter lite så och precis så som du skriver så brukar högtryckspumpen ge ett jäkla oljud då tankpumpen ger upp.
slirfeldt
På dessa är vad jag minns bara bestyckade med en bränslepump och som sitter utanför tanken under bilen. Kan som sagt röra sig om ispropp och som där kan helt uteslutas med 10-15 etanol (E85). Så börja med att testa av detta innan felsökningen fortstätter.
slirfeldt
På dessa är vad jag minns bara bestyckade med en bränslepump och som sitter utanför tanken under bilen som bör se ut som så lös: https://bilder.lagabasen.se/delar/1118/11186868vy1.jpg.

Kan som sagt röra sig om ispropp och som där kan helt uteslutas med 10-15 etanol (E85). Så börja med att testa av detta innan felsökningen fortstätter.
Koos
Hej!
Bilen har nu stått i garage två dygn och efter provkörning konstaterar jag att samma problem kvarstår, alltså ingen ispropp. Jag upplever att jag kan tvinga fram problemet genom att från stillastående svänga höger och accelera, då börjar den bilen hosta till och går dåligt och fortsätter att gå dåligt vid gas tills jag startar om bilen då den går som vanligt igen....Vad är era funderingar kring detta, har bara en utanpåligande pump f.ö. precis som peter sa...
Koos
@thohol8912 65651 wrote:
Hej!
Prövar här för att se om någon har något eller några tips på vad göra.....Bilen är en audi 80 1,8 s-88 som gått ca 25000 mil.
Problemet är att den plötsligt börjar gå knaggligt, svarar dåligt på gasen och detta upphör inte förrän man stänger av motorn och vrider om tändningen igen, då den går som vanligt. Jag har precis bytt bränslepump och filter, men samma sak ändå. Jag upplever det som om bränslepumpen väsnas mer än normalt, (även den gamla började låta mer på slutet av sin tid) Mina gissningar är bränslepumpsrelät eller ispropp. Har inget att göra med bilens motortemp utan detta händer när som....Kan gå ganska långt mellan gångerna....några ideer??


Nu har bilen stått i garage och problemet kvarstår (ingen ispropp).... även bränslepumpsrelät är utbytt men samma sak...
problemet går att tvinga fram genom att svänga höger och accelerera, då hostar bilen till och ett dovt brum ljud hörs från bränslepumpen varefter bilen börjar gå knaggligt. Svarar dåligt på gas och försöker man köra vidare så rycker den ordentligt. Inte förrän man starta om bilen gå den som vanligt igen någon som har någon tanken kring detta tacksam för svar....
Mvh Thomas
boheme
Har du kollat bränslepumpsreläet för att åtminstone kunna utesluta det som felkälla. När du bytte filter, såg du om det fanns mycket skit i det. Vad jag funderar på är om du har skräp i tanken som ibland rörs upp och då kanske speciellt när du svänger kraftigt.

Mvh Janne
Koos
hej janne, jag har bytt relät för att utesluta det som felkälla, när jag bytte pump och filter lät jag all bensin rinna ut, så eventuell skit borde följt med ut eller åtminstone det mesta av det.....filtret såg för övrigt relativt fint ut och hade bara suttit på bilen i ca 2 år.
boheme
Kontrollera bränsleledningar så att dom är fria från hinder och skador främst mellan tank och pump samt det rör eller slang som går ner i tanken men även bränsleledningar i stort.

Mvh Janne
zidijan
Tippar på tät kat

Fler trådar i Hjälpforumet Bil