Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

KRIS! Renault Scenic -04 startar inte

Startad av – · 2011-09-14 · 10 svar

·Trådstart
Gokväll.

Fick precis lämna min Renault Scenic -04 på en parkering ute vid havet nyss 20.45.

Hade stått en stund och tittat på de stora vågorna som slog in mot kajen och när jag sedan stoppade i startkortet och tryckte på startknappen så hände INGENTING!

Eftersom automat parkeringsbromsen inte gick att lossa så gick det inte att rubba bilen.

Tips om felavhjälpning emottages tacksamt
Rimsky
har du tittat i ägarhandboken det bör gå att lossa handbromsen manuellt i situationer likt din
aItethyeffet29
@Honda 71803 wrote:
har du tittat i ägarhandboken det bör gå att lossa handbromsen manuellt i situationer likt din



Tyckte att jag försökte göra som det stod i handboken men jag fick det inte till att funka. Prövar detta i morgon igen.

Skall även kolla säkringar i morgon eftersom jag inte hade ficklampa och kunde se ordentilgt i kväll.

Hände ju som sagt ingenting (tickade lite bara) när jag stoppade i kortet och tryckte på start.

Kanske går att dra igång den om jag bara får loss handbromsen.

Den står iofs så nära kajkanten att man måste dra den bakåt först.
Alkvettern
Bilar med automatlåda ska varesig bogseras eller rullas igång!

Ska du skjuta igång den får den som knuffar på springa i 60-80 blås innan nåt händer, förutom det stora risker för skador = du knäcker automatlådan och får inte ett öre på försäkringen.

Det går att rulla den korta korta bitar i max 20-30, men vi pratar 500 meter eller så som absolut max.
Lådan har ingen smörjning när den dras, det sliter fort.
Enda sättet är att montera lös drivaxlarna, eller biltransport.

Vissa lådor klarar av att bogseras, men kontrollera det väldigt väldigt noga innan du provar.
Men förmodligen gäller samma för din bil, d.v.s. att inte dras eller bogseras.
aItethyeffet29
@HCP 71816 wrote:
Bilar med automatlåda ska varesig bogseras eller rullas igång!

Ska du skjuta igång den får den som knuffar på springa i 60-80 blås innan nåt händer, förutom det stora risker för skador = du knäcker automatlådan och får inte ett öre på försäkringen.

Det går att rulla den korta korta bitar i max 20-30, men vi pratar 500 meter eller så som absolut max.
Lådan har ingen smörjning när den dras, det sliter fort.
Enda sättet är att montera lös drivaxlarna, eller biltransport.

Vissa lådor klarar av att bogseras, men kontrollera det väldigt väldigt noga innan du provar.
Men förmodligen gäller samma för din bil, d.v.s. att inte dras eller bogseras.





Min bil har manuell 6v låda (men du kanske menar att den inte kan dragas igång ändå?)
slirfeldt
Nej då är det fråga om en manuell växellåda (hur många växlar den än har)som i fallet är det inga som helst problem med att bogsera densamma. Men till problemet så har Renault haft en hel del bekymmer med bland annat detta startkort system. Borde med som sagt gå att manuellt med att frigöra handbromsen.
aItethyeffet29
Testade och fick igång den med startkablar och då gick det även att lossa handbromsen (vilket inte gick utan startkablar/batteriförstärkning.

så... då är det väl batteriet som är dåligt?
Får kolla i morgon
Alkvettern
Jag var lite snabb att läsa, när du skrev automat parkeringsbroms läste jag det som automat och parkeringsbroms och trodde du hade automatlåda ;)

Troligen låg spänning i batterier.
Min V12;a slår ifrån all elektronik om spänningen är för låg, går inte ens försöka starta.

Troligen samma med handbromsen, att den vill ha viss spänning innan den släpper. Antagligen för att det kan bli problem om bromsen släpper och man försöker starta utan att lyckas, så går inte parkeringsbromsen in igen p.g.a. låg spänning. Ren säkerhet det gör så.
Många batteriladdare har konditionstest inbyggda, kika om din har det så kan du se om det är dags för nytt batteri eller bara behöver lite underhåll.
slirfeldt
Jo den tekniken blir allt mer inbyggd i nyare bilar som alltså slår i från viss till all teknik om nu spännings nivån blir för låg i batteriet. Så provladda upp batteriet som nämt och se om det räckte med lite fräsch uppladdning annars brukar det vara batteribyte som gäller om sedan batteriet börjar bli till åren.
Motor Ankan
har en en likadan bil. hände förra året en morgon när jag skulle till jobbet var batteriet helt dött hände inget när jag stoppa in kortet.senare under dagen så startade vi med startkablar bilen gick igång den fick vara igång ett bra tag vi gick in och drack en snabb kaffe under tiden. effter det tog jag en runda med bilen körde ca 2km börja framlamporna blinka panelen börja ticka och blinka allt är ju digitalt och servot la av med så bilen blev trög styrt och servobromsana la av med. den resan var inte kul bara att köra till närmaste bensin mack.dagen effter köpte jag nytt batteri till bilen och bilen startade och gick bra igen. såå testa köpa ny batteri..
aItethyeffet29
Jodå...

Bytte batteri igår och nu verkar den funka som den skall.

Fler trådar i Hjälpforumet Bil