OollebTrådstart2006-08-19Kupéfläkten på mondeon går bara på lägena 1-2-4, 3'an är död.
Misstänker att ett motstånd eller anslutningarna dit har brunnit.
Problemet är bara det att vi inte hittar motstånden...
Någon som vet var motstånden kan sitta?
Eller om det kan vara något annat som är fel?
Helt korrekt att det är fläktmotståndet som gett upp och denna är tämligen lätt att byta och byts som en helhet för samtliga fläktlägen, i alla fall så sitter den på fläkthuset ovanför passagerarsidans benutrymme och ser ut som en liten lucka fäst med två skruvar som inte sitter allt för illa till att komma åt.
Har själv bytt denna på ett par Mondeo 94-95, men borde vara densamma med din 98a, och ett tips är att skaffa en rephandbok som man har mycket nytta med om man är minsta skruv kunnig,,,
Hittade motstånden, inte direkt lättåtkomligt, jag hittade dem genom den sönderbrända kabeln som kom ut från motståndssatsen.
(Peter: Tydligen ändrades designen from. -97, så den satt bara med en skruv ;-)
Nu har de ändrat designen på motståndssatsen (den man får om man beställer en ny till de gamla bilarna alltså) igen, reservdelskillen på ford sa att det var för att den brann upp så ofta och orsakade en fordonsbrand med efterföljande lawsuit...
Efter en timmes ålande i obekväma ställningar med kabelskotången i handen fungerar iaf fläkten som aldrig förut. :-)
Ja du ser det blir bara värre ju nyare bil det rör sig om,,, jo iaf med Ford verkar som mycket faktiskt blev till det sämre från 97 års modell av Mondeo därav letade jag själv efter första upplagan av den som jag nu är helnöjd med.
Bra iaf att du redde ut fläkteriet till slut :-)
//Gärna Ford på min gård som självklart rullar på 100% E85