Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

kylarslangen exploderade

Startad av blirtokig · 2009-02-18 · 4 svar

blirtokigTrådstart
[IMG]https://upload.snelhest.org/images/090218slangpajj.JPG[/IMG]

Högt tryck i kylsystemet idag...
Lutar väl åt topplockspackningen eller vad säger ni som förstår er på sånt här?
Ludde_57
Inte alls säkert, slangen kan ha varit dålig och gått sönder av åldersskäl...
Den ser lite dålig ut i gummit i den del som sitter kvar på kylarstosen, högt tryck och explosion borde väl inte ge de skadorna där?.
Hur såg kylvätskan ut innan/efter haveriet?
daviie
Tack för ditt svar.
Joo, kylarvätskan såg "bra" ut, ganska smutsig, men jag såg ingen olja.
Till saken hör att den där slangen har blivit stenhård när motorn varit igång, men annars mjuk och smidig. Det brukade även stå en liten stråle ur exp-kärlets lock ibland, ibland inte. Jag har spolat igenom hela systemet i höstas när jag bytte kylarvätska, och märkte inte av något stopp eller så.
Ludde_57
Vad gäller det för bil?
slirfeldt
Precis så ser till att börja med den slangen ut som den skulle behövts bytt för ett tag sedan med dessa torrsprickor,, men var det i något speciellt samband som detta hände som tex gick motorn varm?

Om inte så montera dit en ny slang och se om inte detta blir bättre,,

Fler trådar i Hjälpforumet Bil