Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

kylning

Startad av micke61 · 2009-06-10 · 8 svar

micke61Trådstart
har en lustig sak som händer när jag åker i 115 km/h och över så går tempmätaren uppöver normal.när man åker i stan och så så ligger den lite under normal. kan det vara vanliga kylningen eller är det automatolje kylaren som det är något fel på och hur kan man testa dessa för att se så att dom funkar ?
opelkustomz
@micke61 44916 wrote:
har en lustig sak som händer när jag åker i 115 km/h och över så går tempmätaren uppöver normal.när man åker i stan och så så ligger den lite under normal. kan det vara vanliga kylningen eller är det automatolje kylaren som det är något fel på och hur kan man testa dessa för att se så att dom funkar ?
jag har en chrysler voyager -93
slirfeldt
Verkar lite ologiskt beteénde med temperaturen,, men du märker inte som då inne i stan om kylfäktarna verkar gå igång någon gång, om dom gör det kan man där misstänka dålig vattentempgivare.

Ett sätt att verkligen kontrollera kylvatten temperaturen är att med öppet lock till expansionskärlet (tänk bara på att starta bilen så) och sedan med en ungstermometer få en rätt bra inblick hur temperauren är och där man till och med brukar kunna se när termostaten öppnar.
opelkustomz
kördeutan termostat en gång och det vart likadant ,hur funkar olje kylaren måste det vara mer olja då ?
slirfeldt
Borde inte som i detta fall ha direkt koppling till tempmätarens beteénde till oljekylaren men se till att olje nivån i lådan iaf är rätt att börja med,,,
opelkustomz
det vara på hot när bilen är varm ? nivån på stickan alltså
slirfeldt
Precis,,,
opelkustomz
om det är under detta streck kan det bli så att tempmätaren går uppåt när man kör över 110kmh och i uppförsbackar ?
slirfeldt
Inte så troligt, men har någon stans ett svagt minne att det var/är möjligt senario kom dock inte i håg vilken bil men det var iaf en äldre jänkare,, men är nivån för låg så fyll på och se om det har verkan.

Fler trådar i Hjälpforumet Bil