Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

kylvarvätska?

Startad av trummisacke · 2003-10-15 · 19 svar

trummisackeTrådstart
Kollade mintempen på kylarvätskan på macken igår, -20 grader. Men man bor ju uppe i Umeå, så då kanske det kan vara bra att ha en lägre temp. Hur mycket ren kylarvätska behöver man hälla i för att den ska klara säg -30? Hur tappar man ur den gamla på bästa sätt? Suga med en slang eller lossa nån slang någonstans? Har en saab 900-86!
Tack för tipsen!
Pele
Om jag inte är helt fel ute så har du en avtappningskran
på kylarens högra sida, längst ner (sett från ratten).

Öpnna skruvlocket till expansionskärlet, lägg ett kärl under/öppna kranen och töm ut så pass
mycket du behöver, fyll på med nyblandad kylarvätska (doseringsanvisning
finns på kylarvätskeflaskan/dunken).

Good Luck........

/Pele
Krister Lindholm
..& det rör sig om en liter koncentrerad glykol ungefär.. Testa dig fram!
Ludde_57
Du ska aldrig hälla i ren glykol i kylsytemet, den skiktar sig med vattnet och ger ej den avsedda frysskyddseffekten.

Lossa en slang och tappa ur någon liter och häll sedan i BLANDAD kylvätska som håller korrekt värde.

Är kylvätskan gammal som finns i motorn nu så tappa ut allt och häll i ny kylvätska i hela systemet, kylvätskan och rostskyddet som finns i den försämras under åren så den bör bytas ut med jämna mellanrum ca, vart 3 år.
Krister Lindholm
Anders P wrote:
Du ska aldrig hälla i ren glykol i kylsytemet, den skiktar sig med vattnet och ger ej den avsedda frysskyddseffekten.
:upp Men lär sig nått nytt varje dag, hade ingen aning om att det var noga då ingen jag vet gör så.. :o Men det ligger en del logik i det!!!

Vettigt är ju som sagt att byta ut rubbet när man ändå håller på!
Ludde_57
En sak till när det gäller kylvätska, använd ALDRIG vanligt kranvatten vid blandning av kylvätska till bil & mc motorer med aluminiumtopp eller block.

Används vanligt kranvatten får ni de här vita avfällningarna i kylsystemet som kan sätta igen systemet eller fräta sönder t.ex an aluminiumkylare.

Till dessa motorer skall destillerat vatten användas för att undvika de vita avfällningarna.
CarMan
Anders P wrote:
Du ska aldrig hälla i ren glykol i kylsytemet, den skiktar sig med vattnet och ger ej den avsedda frysskyddseffekten.

Lossa en slang och tappa ur någon liter och häll sedan i BLANDAD kylvätska som håller korrekt värde.

Är kylvätskan gammal som finns i motorn nu så tappa ut allt och häll i ny kylvätska i hela systemet, kylvätskan och rostskyddet som finns i den försämras under åren så den bör bytas ut med jämna mellanrum ca, vart 3 år.



Det där har jag aldrig hörttalasom, betvivlar det starkt!
CarMan
Anders P wrote:
En sak till när det gäller kylvätska, använd ALDRIG vanligt kranvatten vid blandning av kylvätska till bil & mc motorer med aluminiumtopp eller block.

Används vanligt kranvatten får ni de här vita avfällningarna i kylsystemet som kan sätta igen systemet eller fräta sönder t.ex an aluminiumkylare.

Till dessa motorer skall destillerat vatten användas för att undvika de vita avfällningarna.

Jag har alltid andvänt vanligt vatten & jag har aldrig sett nån konstig beläggning!

Jag har aldrig varit på en enda verksta där man andvänder destileratvatten, tor du läst detta på samaställe som det andra påståendet.
Ludde_57
Avfällningarna och frätningsproblem är dokumenterade av det laboratorium som gör våra oljeröntgenprov, d.v.s kontrollerar att oljan och kylvätskan i våra skogsmaskiner inte innehåller skadliga delar för motor mm så det är inget jag hittat på.

Okej att destillerat kanske inte är rätt ord, det finns ett annat ord för det vattnet som bör användas, kommer bara inte på det nu.

Nu dör ju inte motorn direkt av att använda vanligt vatten, men det kan bli stora problem med aluminiumkylare mm om vanligt vatten används, och om ett företag som Caterpillar går ut med en varning för detta då kan det ju inte vara helt och hållet bullshit.

Angående glykolblandningen, du kan aldrig få glykolen och vattnet riktigt blandat bara genom att hälla i det i motorn, visst efter en tids körning har naturligtvis allt pumpats runt ett antal gånger och förhoppningsvis blandats korrekt.
Men innan dess kanske det kommit en köldknäpp och så fryser en slang som innehåller bara rent vatten eller dåligt glykolblandat vatten.

Då är det väl bra mycket bättre att blanda allt innan det hälles i motorn, samt att du får en mycket bättre kontroll på fryspunkten.
Nicrosoft
Anders P wrote:
Okej att destillerat kanske inte är rätt ord, det finns ett annat ord för det vattnet som bör användas, kommer bara inte på det nu.
Demineralserat ?
CarMan
Anders P wrote:
Avfällningarna och frätningsproblem är dokumenterade av det laboratorium som gör våra oljeröntgenprov, d.v.s kontrollerar att oljan och kylvätskan i våra skogsmaskiner inte innehåller skadliga delar för motor mm så det är inget jag hittat på.

Okej att destillerat kanske inte är rätt ord, det finns ett annat ord för det vattnet som bör användas, kommer bara inte på det nu.

Nu dör ju inte motorn direkt av att använda vanligt vatten, men det kan bli stora problem med aluminiumkylare mm om vanligt vatten används, och om ett företag som Caterpillar går ut med en varning för detta då kan det ju inte vara helt och hållet bullshit.

Angående glykolblandningen, du kan aldrig få glykolen och vattnet riktigt blandat bara genom att hälla i det i motorn, visst efter en tids körning har naturligtvis allt pumpats runt ett antal gånger och förhoppningsvis blandats korrekt.
Men innan dess kanske det kommit en köldknäpp och så fryser en slang som innehåller bara rent vatten eller dåligt glykolblandat vatten.

Då är det väl bra mycket bättre att blanda allt innan det hälles i motorn, samt att du får en mycket bättre kontroll på fryspunkten.

I en vanlig bil är det överarbetat att andvända något annat än kranvatten.

Jag köper mycket väl att det tar tid för kylvätskan att blanda sig till 100% om man inte gör det iförväg, men den skiktar sig inte.

Ska man sänka fryspunkten från -20 till -40 så är det överarbetat att tappa hela systemet
Bozzle
CarMan wrote:
Anders P wrote:
Du ska aldrig hälla i ren glykol i kylsytemet, den skiktar sig med vattnet och ger ej den avsedda frysskyddseffekten.

Lossa en slang och tappa ur någon liter och häll sedan i BLANDAD kylvätska som håller korrekt värde.

Är kylvätskan gammal som finns i motorn nu så tappa ut allt och häll i ny kylvätska i hela systemet, kylvätskan och rostskyddet som finns i den försämras under åren så den bör bytas ut med jämna mellanrum ca, vart 3 år.



Det där har jag aldrig hörttalasom, betvivlar det starkt!
Kan det finnas en bättre glykol blandare än motorns egen vattenpump som vid 4000rpm snurrar ganska raskt?
Krister Lindholm
Nicrosoft wrote:
Anders P wrote:
Okej att destillerat kanske inte är rätt ord, det finns ett annat ord för det vattnet som bör användas, kommer bara inte på det nu.
Demineralserat ?
Avjoniserat kanske..
Ludde_57
Skywalker wrote:
Nicrosoft wrote:
Anders P wrote:
Okej att destillerat kanske inte är rätt ord, det finns ett annat ord för det vattnet som bör användas, kommer bara inte på det nu.
Demineralserat ?
Avjoniserat kanske..
och vi har en vinnare... låter då mest bekant av de inkomna tipsen.

Har sökt på ämnet angående avfällningar och skador på aluminiummotorer mm och det enda jag hittat hittills som stöder mitt påstående är detta,

Det är noga med glykolens kvalitet. Jag har sett vissa aluminiumtopplock som varit nästan "uppätna" inuti
av aggresiv glykol. Kylvätskan bör bytas ungefär vart tredje år. Den innehåller bl.a. rostskyddande tillsatser
som fungerar sämre efter några år. Eftersom de flesta motorblocken är gjutna i järn bildas rost som följer
med i kylsystemet och mer eller mindre isolerar kylarens celler från luftflödet. Efterhand täpps kylaren och
motorn och plånboken får onödiga "skador".

Däremot står det på alla produktsidor att glykolen innehåller tillsatser som förhindrar skador på lättmetall.
Man kan ju tycka att det verkar onödigt att lägga in en sådan text på produkten om det nu inte finns ett känt problem med just frätskador.
CarMan
Anders P wrote:

Däremot står det på alla produktsidor att glykolen innehåller tillsatser som förhindrar skador på lättmetall.
Man kan ju tycka att det verkar onödigt att lägga in en sådan text på produkten om det nu inte finns ett känt problem med just frätskador.

Om det nu står att produkten innehåller en tillsats som förhindrar skador på aluminiumet, så finns det ju inget problem med frätskador.
Du behöver altså inte själv blanda i något mer än kranvatten
Det skulle stått att du endast får blanda produkten med Avjoniserat vatten om så var fallet, men nu står det jum inte det.

Fler trådar i Hjälpforumet Bil