Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

laddning

Startad av Patte · 2009-04-08 · 1 svar

PatteTrådstart
Hej funderar om det är något problem eller inte om man skall agera med en generator renovering. Är en 95a Transporter vw 2,4d som laddar 13,77 volt på tomgången, den ska ju ladda vid en helt ok generator 14,2 volt har ej mätt vad den laddar eller om den stiger till 14,2 när man varvar up motorn.
Eller om man skall bara byta laddningsrelät för att se om det blir till det bättre
den kostar typ 150 kr på meca att byta ut.

Mätte upp batteriet och den visade en batterikapasitet på 64% så batteriet är bara att byta ut men batteriet är bara 2år så man funderar om generatorn laddat för lite och således knäckt batteriet. Eller om det är startmotorn som har börjat att fällta och knäckt batteriet...
slirfeldt
Anser så här att den laddningen är helt okey då dom flesta anser det normalt med laddström mellan 13,5-14,5 volt lite beroende på modeller osv, men allt över och under dessa värden tyder på elfel i tex laddregulator.

Svårt att säga om batteriets nedgångna kapacitet som är lite beroende på fabrikat osv där även så kallade "märkesbatterier" kan vara defekta utan att det är fråga om något elfel, är iaf inte inne på att det kan vara den laddningen som knäckt det.

Fler trådar i Hjälpforumet Bil