MMartinklefTrådstart2011-12-10Har en Sharan årsm -99. Problemet med den är att batteriet blir urladdat eller rättare sagt aldrig laddas.
Var på bilverkstad med bilen och de konstaterade att generatorn gav laddning.
Felet yttrar sig på följande sätt att jag får ladda batteriet med vanlig bilbatterieladdare tills det är fullladdat. Sedan går det att köra allt från 1 dag till en vecka beroende på hur mycket som ligger på och drar spänning t.ex defroster, extraljus, bilstereo m.m.
Ibland har det hänt att jag efter laddning av batteriet inte kan starta bilen efter en kortare bilfärd.
Kopplar jag batteriekaablar till en annan bils batterie startar den alltid, likaså när batteriet är fullladdat men sjunker spänningen till 50 5 kapacitet så går det ej att starta (ja, jag har bytt batterie)
Ja om det nu konstaterats att generatorn i den bilen verkligen laddar som den ska får man utgå från att laddningen är korrekt och att det i stället är fråga om något som drar ur välda mängder ström ur batteriet som inte generatorn mäktar med att kompensera. Det som i så fall står på tur är att systematiskt felsöka till vad som drar tjuvström är att koppla bort plus polskon och sen mäta amperen mellan plus polskon och batteriets plus och börja rycka en säkring åt gången och se när amperen dippar ner till normal nivå och en strömslukande elkrets är funnen.
Det lär med synas med väl laddat batteri att göra följande:
* Koppla ut batteriet
* Dutta tillbaka kabeln på batteriet och se om det gnistrar, gör det det så drar det klart ström
* koppa lös +kabeln till generatorn
* Dutta tillbaka kabeln på batteriet och se om det gnistrar fortfarande, om inte ligger felet troligt i generaton med tex defekt diodbrygga.
@Martinklef 73631 wrote:Har en Sharan årsm -99. Problemet med den är att batteriet blir urladdat eller rättare sagt aldrig laddas.
Var på bilverkstad med bilen och de konstaterade att generatorn gav laddning.
Felet yttrar sig på följande sätt att jag får ladda batteriet med vanlig bilbatterieladdare tills det är fullladdat. Sedan går det att köra allt från 1 dag till en vecka beroende på hur mycket som ligger på och drar spänning t.ex defroster, extraljus, bilstereo m.m.
Ibland har det hänt att jag efter laddning av batteriet inte kan starta bilen efter en kortare bilfärd.
Kopplar jag batteriekaablar till en annan bils batterie startar den alltid, likaså när batteriet är fullladdat men sjunker spänningen till 50 5 kapacitet så går det ej att starta (ja, jag har bytt batterie)
Titta på nedanstående länk.
https://mekbiten.se/Egna_dokument/batteriladdningssystem.pdf
Mvh Janne