VVerbalTrådstart2003-02-13Jahapp, da har batteri-/laddningslampan borjat lysa igen. Hur ska jag felsoka? Generatorn byttes for 7-9 manader sedan (begagnad) sa jag hoppas verkligen att det inte ar den :l . Finns det nagra andra alternativ an att det ar generatorn eller batteriet som ar kasst?
Om det ar batteriet som ar kasst, vad rekommenderas? Vill inte ga till Toyota, de ar iofs bra men dyra....
Tack,
Verbal
Byte av laddrelä/kolhållare botar nog din lysande lampa.
Batteri kan du köpa på vilken mack/bildelsfirma som helst,
ring runt och fråga pris, inte helt säkert att Toyota är dyrast.
Anders P wrote:
Byte av laddrelä/kolhållare botar nog din lysande lampa.
Var (alltsa hos vem) gor man det och ar det betydligt billigare an att kopa en beg generator och byta? I bagge fallen maste val anda generatorn plockas ur?
Ar i och for sig lite halvskeptisk till att kopa beg generator, sist jag gjorde det sa var den forsta jag fick kass, och fick vanta over en vecka pa en ny...
Vet ej hur generatorn ser ut på din bil, men är det en vanlig Boschgenerator så sitter reläet/kolhållaren på baksidan av generatorn med 2 stycken skruvar (avlång vit detalj med en svart rundel mitt på ), den byter du på plats utan att ta ur generatorn.
men är det någon japansk historia brukar den vara inbyggd i generatorn och därmed svårare att byta på plats :( .
En mindre bilverkstad tar väl gissningsvis ca, 600 kr för att byta kol i en japangenerator med inbyggt relä/kol, det betalade iallafall jag för byte på en King cab generator nyligen.
En bytesgenerator på skroten är alltid ett lotteri, men har väl viss garanti , åtminstånde utanför grindarna, eller hur skywalker ;) .
kolla så att kabeln till generatorn inte har gått av , du lyser den också , de kan även vara en diod elller fler som har gått i generatorn . du kan även sätta dit en borch generator med lite enklare ombyggnad . betydligt billigare alt nässta gång den haverear.
lycka till .
KKrister Lindholm2003-02-13 · #
Verbal wrote:
Ar i och for sig lite halvskeptisk till att kopa beg generator, sist jag gjorde det sa var den forsta jag fick kass, och fick vanta over en vecka pa en ny...
Hos oss köper du generator begagnad & har 1 månads garanti. Alla generatorer är dessutom testade i vår testbänk så det är en bra idé att köpa begagnat, om man har garantier på att den funkar.
Ge mig artikelnummer på din nuvarande generator så letar jag fram en till specialpris till dig & lovar dig att den funkar samt att du har 100% garanti i 1 månad. Maila..
CChrister Gustafson2003-02-13 · #Det bästa är att renovera den du har, då har du i allafall ett års garanti och det behövs det på japanska generatorer. för du kan ha tur att den går ett halv år men den kan också lägga av efter två månader, och kolen är inte lätta att byta och i de flesta är kolen slut i, och att bygga om till bosch är inget vidare, i allafall om elektroniken är lika som i subaren.
Om kolen går att byta utan att ta isär generatorn så är ju det billigast att prova med det först.
Skywalker wrote:
Hos oss köper du generator begagnad & har 1 månads garanti. Alla generatorer är dessutom testade i vår testbänk så det är en bra idé att köpa begagnat, om man har garantier på att den funkar.
Ge mig artikelnummer på din nuvarande generator så letar jag fram en till specialpris till dig & lovar dig att den funkar samt att du har 100% garanti i 1 månad. Maila..
Ska fundera pa det, fragan ar ju bara vad kostar for generator + frakt (det ar ju ingen lattviktare)..
Christer Gustafson wrote:
Det bästa är att renovera den du har, då har du i allafall ett års garanti och det behövs det på japanska generatorer. för du kan ha tur att den går ett halv år men den kan också lägga av efter två månader, och kolen är inte lätta att byta och i de flesta är kolen slut i, och att bygga om till bosch är inget vidare, i allafall om elektroniken är lika som i subaren.
Dum fraga kanske :l ...vart/vem renoverar generatorer och till vilket pris?
Extrafraga: Ingen som kanner till nagon duktig mekaniker/verkstad i Lunda-regionen? Om de har humana priser ocksa ar det roligt.
Tack for svaren!
CChrister Gustafson2003-02-24 · #
Verbal wrote:
Skywalker wrote:
Hos oss köper du generator begagnad & har 1 månads garanti. Alla generatorer är dessutom testade i vår testbänk så det är en bra idé att köpa begagnat, om man har garantier på att den funkar.
Ge mig artikelnummer på din nuvarande generator så letar jag fram en till specialpris till dig & lovar dig att den funkar samt att du har 100% garanti i 1 månad. Maila..
Ska fundera pa det, fragan ar ju bara vad kostar for generator + frakt (det ar ju ingen lattviktare)..
Christer Gustafson wrote:
Det bästa är att renovera den du har, då har du i allafall ett års garanti och det behövs det på japanska generatorer. för du kan ha tur att den går ett halv år men den kan också lägga av efter två månader, och kolen är inte lätta att byta och i de flesta är kolen slut i, och att bygga om till bosch är inget vidare, i allafall om elektroniken är lika som i subaren.
Dum fraga kanske :l ...vart/vem renoverar generatorer och till vilket pris?
Extrafraga: Ingen som kanner till nagon duktig mekaniker/verkstad i Lunda-regionen? Om de har humana priser ocksa ar det roligt.
Tack for svaren!
Säger fortfarende att det är bättre i längden, att renovera!
Jag renoverade en liknande för 800:-
Motor & Bilelektra i Kävlinge AB
Nordanväg 5
046-73 50 55
Du bodde väl Lundaregionen??