AanclaTrådstart2009-07-15Tänkte höra om någon kan informera vilka symtom det kan bli om det är fel på laddningsregulatorn? Bil = Jetta 88.
1,generatorn slutar att ladda = du får mindre och mindre ström och till slut startar inte bilen
2,Generatorn laddar för mycket = batteriet kokar och annan elektronik kan skadas
MMillivanilli2009-07-16 · #Menar du att det antingen blir fall 1 eller fall 2? Fall 1 är exakt vad som händer i mitt fall. Ska kanske testa att byta och se om det avhjälper felet....
Ja visst kan du prova att byta den det verkar finnas två olika modeller
https://www.autokatalogen.se/afw/lulea/show_article_result_index.do?pageNumber=2&objectsPerPage=10 men kolla så att inte någon kabel har gått av eller att batteriet är trasigt och inte tar emot någon laddning om du mäter med en digitalmultimeter(Volt) så ska den ladda 13,5-14,2V fullt belastad (lampor och sådant påslaget)
jag hade en gång i tiden en VW Golf från 1986 en 90hk förgasarmotor som skulle ha 98oktanig bensin
generatorn är standard på 90A
felet jag fick på min var att det blev avbrott i likriktabryggan som jag lagade provisoriskt
jag hade även detta fel hela tiden jag hade bilen om det nu var ett fel:
när man hade startat bilen lyste laddningsindikatorn (det är ingen lampa, utan en lysdiod)
hela tiden tills man gasade upp den i ca. 1200-1500rpm då slocknade den och den började ladda
men prova annars att ta bort regulatorn för att kolla hur dana kolen är