Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Låg oljenivå

Startad av T · 2006-02-11 · 9 svar

TTrådstart
Har en Toyota Camry som varningslampan för låg oljenivå får för sig att tändas då och då. (Dvs. inte lampan lågt oljetryck som är röd, utan en gul varningslampa)

Kruxet är bara att det finns olja i den om man kollar på stickan, som i och för sig är lite misshandlad. Ser ev. ett samband med kall väderlek, men jag är inte säker.

Någon som har något tips på vad detta kan bero på? Är det ett rent elektronikfel så kan det ju kvitta, för förr kunde man kolla på stickan och det borde funka nu också, men lite fundersam blir man ju...
Kraniel
Är det precis när du startar bilen? kan ju vara så att oljan är kall och trögflytande, så att det som pumpen pumpar upp ur tråget inte hinner rinna ned igen vilket då skulle leda till att nivån sjönk till dess att oljan börjar bli varm och lättflytande, är det så kanske du skulle fundera på att byta till en mera lättflytande olja. men det var vara en vild gissning
T
Nix, det kan hålla på i en halvtimme eller mer efter att bilen nått arbetstemp.
MoPar 66
skulle sätta en spänn på att det är givaren som spökar
T
Tror du den är lätt/billig att byta?
thoola
Oljenivålampa! Bah! Detta är ett ickeproblem!:e Ta väck eländet och kolla oljan manuellt! Skulle aldrig lita på varningslampor! Kompisens syrra (Hm...) trodde att oljetryckslampan var till för oljenivån och körde vidare när den tändes:OO
Skulle tro att det bara är glappkontakt/oxid på anslutningarna från givaren.
Ludde_57
T wrote:
Har en Toyota Camry som varningslampan för låg oljenivå får för sig att tändas då och då. (Dvs. inte lampan lågt oljetryck som är röd, utan en gul varningslampa)

Kruxet är bara att det finns olja i den om man kollar på stickan, som i och för sig är lite misshandlad. Ser ev. ett samband med kall väderlek, men jag är inte säker.

Någon som har något tips på vad detta kan bero på? Är det ett rent elektronikfel så kan det ju kvitta, för förr kunde man kolla på stickan och det borde funka nu också, men lite fundersam blir man ju...
Byt oljesticka, och byt även filter & olja till rätt kvalitet för att undanröja köldrelaterade problem ( trögflutenhet ).
T
Olja och filter är nybytta på märkesverkstad.
Var kan givaren tänkas sitta?
Kraniel
på oljetråget skulle jag gissa
Ludde_57
Kan också vara integrerad i oljenivåstickan.

Fler trådar i Hjälpforumet Bil