Jjoh_strandbergTrådstart2006-08-24Hej. Har en Volvo 740 GLE -87 automat, gått ca 28 000 mil. Från kallstart och under ca 5 minuter därefter får man vara uppmärksam på tomgången vid rödljus/stopp, då tomgången kan bli så låg att bilen dör. Dessutom kan motorn dö för att ibland komma igång igen om man bromsat in (för ex farthinder eller sväng) och därefter ger gas igen. Ganska jobbigt eftersom man med automat måste stanna, lägga i P och sedan starta motorn igen... Någon som har något tips eller idé? //JS
Kan vara i princip vad som helst......
ja har du kollat så den inte drar tjyvluft någonstans... Har du gjort service på bilen med nya stift och filter...
Och vad ligger tomgången på din bil i vanliga fall?
Kanske skulle prova att höja den 100varv.
Det gör du på den lilla ratten som sitter fram på insuget snett framåt neråt..
Tjyvluft kan du testa med startgas..
min mazda 626 går på normalt varv då den är kall ~1000 rpm, när den blivit varm sjunker varvet till 6-700 rpm, ibland är det farligt nära att motorn dör, vid rödljus får man ge gas innan man släpper kopplingen annars lägger motorn av....tips??
Det är normalt att du har lite högre tomgång när den är kall för då går kallstarts motorn/ventilen och när motorn talar om att den är nog varm så slås kallstarten va och motorn går till baka till normalvarv mellan 700-850varv..
Men på mazdan... har du kollat om den drar tjuvluft och har du bytt tänddelar och luftfillter..
@ankman 17529 wrote:Det är normalt att du har lite högre tomgång när den är kall för då går kallstarts motorn/ventilen och när motorn talar om att den är nog varm så slås kallstarten va och motorn går till baka till normalvarv mellan 700-850varv..
Men på mazdan... har du kollat om den drar tjuvluft och har du bytt tänddelar och luftfillter..
luftfiltret är nytt, mätte upp tändkablarna idag
kabel 1: 9,6kΩ
kabel 2: 8kΩ
kabel 3: 5.9kΩ kabel 4: 6,2 kΩ
det ger i kΩ/m 15- 15.4 - 13,7 - 15,5 . 2ans tändkabel avviker en aning, men tror inte att det är tillräckligt för att orsaka problem.
Nu har jag damsugit hela nätet, men inte hittat några värden på resistans...Nån som vet? Man vill ju inte chansa och köpa tändkablar för 700 (?) utan att det är nåt fel på dem.
Stiften ser OK ut, det är BOSCH SUPER PLUS FR7DC+ nån som har bra/dåliga erfarenheter av dem?
angående tjuvluft på ventilkåpan sitter det en plastmoj, är det en backventil månne?
Om du tar en vanlig tändkabel från vilken bil som hälst så ska du ha lika värden som dig...
Tjyvluft kan du kolla med startgas.. Spraya startgas där du har mycke vakumslangar samtidigt som du har motorn igång och rör gärna lite försiktigt på slangarna .... Varvar motorn upp när du sprayar så har du ett vakum lekage och den inhallerar gas..
Har du provat att köra utan fillter och kollat om den beter sig lika?? Eller ett nytt filter.. Har du lyft fördelar locket och kolla hur det ser ut .. Det ska inte vara ärg på piggarna och det får inte vara svarta märken i locket för då har du krypström... Skriver mer när jag kommer på nått...
Hoppas att detta hjälper till lite i alla fall..
@ankman 17552 wrote:Om du tar en vanlig tändkabel från vilken bil som hälst så ska du ha lika värden som dig...
Tjyvluft kan du kolla med startgas.. Spraya startgas där du har mycke vakumslangar samtidigt som du har motorn igång och rör gärna lite försiktigt på slangarna .... Varvar motorn upp när du sprayar så har du ett vakum lekage och den inhallerar gas..
Har du provat att köra utan fillter och kollat om den beter sig lika?? Eller ett nytt filter.. Har du lyft fördelar locket och kolla hur det ser ut .. Det ska inte vara ärg på piggarna och det får inte vara svarta märken i locket för då har du krypström... Skriver mer när jag kommer på nått...
Hoppas att detta hjälper till lite i alla fall..
ska kolla fördelarlocket, går det att mäta resistans och få värden där ? Luftfiltret ser nytt ut, ska spraya, måste det va startspray, går det inte med elektronikspray också?