Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Laga bucklor

Startad av Dynapower · 2009-09-11 · 5 svar

DynapowerTrådstart
Hej. Jag har ett par bucklor i min bil som jag stör mig på.
Undrar om ni har några tips för hur man kan göra för att tryka utt bucklan själv?

tacksam för alla tips.:)

MVH
slirfeldt
Man brukar kunna komma rätt långt med viss försiktighet och med vanliga verktyg som lite olika storlekar på tex hammare och är det fråga om så kallad mjuk buckla utan plåtveck brukar dessa kunna tryckas ut innifrån om utrymme finns.

Annars där kan man använda glidhammare efter att man med smältlim fäster fast dragöglan, alternativ borra små hål i eventuella plåtveck för fäste för nämda glidhammare, skadan måste sedan spacklas, grundas och lackeras.

Men det hela beror helt på skadornas omfattning och har du möjlighet så lägg gärna upp lite bilder på dessa bucklor för bättre rekommendation på lämplig åtgärd,,
lmattsso
Det var inte lätt o få bra bilder på bucklorna. Men här är några. :)

Bucklorna är inte så djupa men där vid motorhuven så är metallen väldigt tjock.

Tänkte nu när jag ändå är igång så kan jag fråga en fråga till. På den näst sissta bilden ser ni en stor sprika. Tack vare den så är backdelen förflytad. som ni ser på sissta bilden. Några förslag hur jag kan få ihopa plasten bakom bakdeket igen.
slirfeldt
Jo ser ju inte ut att vara allt för svåra bucklor att rätta ut,,, men med dom två första är det beroren på om det finns utrymme bakifrån att försiktigt pressa ut densamma, den på skärmen ser ut som det efter att innerskärmen demonterats skulle gå med handkraft att trycka ut.

Med sprickan i innerskärmen är en fusklöning att tvätta rent med tex tinner och sedan på med lite silvertejp så håller det ihop ett tag till, mera seriöst är att demontera innerskärmen och efter sedvanlig rengöring reparera med glasfiber och glasfiberförstärkning så dess passform blir återställd.

Och med den bakre stötfångaren ser det ut som ett fäste släppt, eventuellt av rost,, men kan gå att fästa upp på annat sätt beroende på underkonstruktion, bra bilder annars. :-)
lmattsso
@Peter H 47610 wrote:
Jo ser ju inte ut att vara allt för svåra bucklor att rätta ut,,, men med dom två första är det beroren på om det finns utrymme bakifrån att försiktigt pressa ut densamma, den på skärmen ser ut som det efter att innerskärmen demonterats skulle gå med handkraft att trycka ut.

Med sprickan i innerskärmen är en fusklöning att tvätta rent med tex tinner och sedan på med lite silvertejp så håller det ihop ett tag till, mera seriöst är att demontera innerskärmen och efter sedvanlig rengöring reparera med glasfiber och glasfiberförstärkning så dess passform blir återställd.

Och med den bakre stötfångaren ser det ut som ett fäste släppt, eventuellt av rost,, men kan gå att fästa upp på annat sätt beroende på underkonstruktion, bra bilder annars. :-)


Jag tackar.:) Det var till mycket stort hjälp.
Men delen i innerskärmen som sprukit är den som håller hella stötfångaren på plats typ. SVårt o förklara. Bästa vore o vissa. :e Men det behövs nog något starkare en silvertejp för o hålla kvar det.
Kommer du på en ny idee så hör jag gärna den.:)

Men jag tackar mycket för tipsen med bucklorna. Ska utt nu snart o se vad jag ska göra. :)

Edit: Kom precis på hur jag kan förklara det lite mer. Det är skruvar vid koforten som håller stötfångaren på plats. Men Innerskärmen håller den på plats på sidorna.
slirfeldt
Jo ser nu med att den sprickan är i stötfångardelen,, och där håller inte bara silvertejp utan kräver tex glasfiberlagning, eventuellt går detta att reparera om man kan fixera till sprickan till så liten som möjligt innan man plastar skadan, i annat fall är det bästa att demontera stötfångaren för den reparationen.

Fler trådar i Hjälpforumet Bil