Ttiso001Trådstart2004-03-29Kanske lite löjlig fråga :OO men finns det något sätt att få till en hyfsad lagning av en c:a 10 cm lång reva i en plaststötfångare? Revan, eller egentligen mer som en spricka, har gått igenom plasten, men jag har ingen lust att kosta på en helt ny stötångare - jag gissar att den nog kostar ungefär lika mycket som bilen är värd....
Limma ihop plasten med SuperEpoxi. Och spackla över med elastiskt Padding skulle nog jag ha gjort..
Är det lackerade stötfångare också?
lysdiod wrote:
Limma ihop plasten med SuperEpoxi. Och spackla över med elastiskt Padding skulle nog jag ha gjort..
Är det lackerade stötfångare också?
Ja, lackerad stötfångare (Mondeo kombi -96), vilket förstås gör det svårare att få det snyggt - jag får väl gå till nå´n billackerare och försöka hitta en färg som ligger så nära bilens som möjligt....
Det är väl bara att beställa bättringsfärg på sprayburk efter färgkoden till bilen.
Glöm bara inte att även beställa mjukgörare i färgen då det är till en plaststötfångare.
Har du metaliclack behöver du även klarlack.
Anders P wrote:
Det är väl bara att beställa bättringsfärg på sprayburk efter färgkoden till bilen.
Glöm bara inte att även beställa mjukgörare i färgen då det är till en plaststötfångare.
Har du metaliclack behöver du även klarlack.
Bara och bara... :) Färgkoden förstår jag att Ford/Kindwalls borde kunna fixa fram (?), men var beställer jag sedan färgen på sprayburk och klarlacken?
Om du inte rent av kan köpa färgen hos ford så kan säkert du stödja din lokala färghandlare. De blandra och fixar färgen åt dig, men då måste du veta färgkoden, den kan stå på typskylten i motor-rummet.
Zazozora wrote:
Om du inte rent av kan köpa färgen hos ford så kan säkert du stödja din lokala färghandlare. De blandra och fixar färgen åt dig, men då måste du veta färgkoden, den kan stå på typskylten i motor-rummet.
Ford/Kindwalls kommer jag ALDRIG mer att stödja - ska sälja bilen fortast möjligt så fort den rasade automatlådan är renoverad och aldrig titta åt märket igen X( Stödjer däremot gärna min lokala färghandlare, men har dom verkligen färg som kan användas till ett sådant job :q Det enklaste är väl att fråga, så det tänker jag göra :D
Färghandlare i det här fallet bör vara "billackerare" eller biltillbehörsfirma.
Tvivlar lite på att den lokala färgnasaren har billack på sprayburk i din kulör.
Anders P wrote:
Färghandlare i det här fallet bör vara "billackerare" eller biltillbehörsfirma.
Tvivlar lite på att den lokala färgnasaren har billack på sprayburk i din kulör.
Det ante mig nästan, jag börjar nog att fråga hos en billackerare innan jag gör bort mig (ännu mer) hos min lokala färghandlare :D
tiso001 wrote:
Anders P wrote:
Färghandlare i det här fallet bör vara "billackerare" eller biltillbehörsfirma.
Tvivlar lite på att den lokala färgnasaren har billack på sprayburk i din kulör.
Det ante mig nästan, jag börjar nog att fråga hos en billackerare innan jag gör bort mig (ännu mer) hos min lokala färghandlare :D
...ännu mer ?? berätta :storaöronsmiley:
Anders P wrote:
Färghandlare i det här fallet bör vara "billackerare" eller biltillbehörsfirma.
Tvivlar lite på att den lokala färgnasaren har billack på sprayburk i din kulör.
Den lokale färgnasaren kan säkert i nio fall av tio blanda till din färgkulör, det han behöver veta är bilmodell och färgkoden. Vissa klarar det genom att "kolla" på färgen, i annat så kan de genom sin leverantör-er få rätt färginformation och därefter blanda den. Och ja det är riktig billack, finns att få som tvåkomponents och den billigae (sämre) varianten i färgburk. Det kan bli nyanskillnader, om inte nästan alltid, det är en stor anledning till att billackerare helst ser att bilen helt omlackeras.
Anders P wrote:
tiso001 wrote:
Anders P wrote:
Färghandlare i det här fallet bör vara "billackerare" eller biltillbehörsfirma.
Tvivlar lite på att den lokala färgnasaren har billack på sprayburk i din kulör.
Det ante mig nästan, jag börjar nog att fråga hos en billackerare innan jag gör bort mig (ännu mer) hos min lokala färghandlare :D
...ännu mer ?? berätta :storaöronsmiley:
Vår lokala färghandlare har också en leksaksavdelning där mitt 4-åriga yrväder brukar löpa amok med jämna mellanrum... senaste "bedriften" bestod i att riva ner en låda med små glaskulor som rullade ut i hela butiken......färghandlar´n brukar numera få något plågat i blicken när vi närmar oss..... :l
Zazozora wrote:
Anders P wrote:
Färghandlare i det här fallet bör vara "billackerare" eller biltillbehörsfirma.
Tvivlar lite på att den lokala färgnasaren har billack på sprayburk i din kulör.
Den lokale färgnasaren kan säkert i nio fall av tio blanda till din färgkulör, det han behöver veta är bilmodell och färgkoden. Vissa klarar det genom att "kolla" på färgen, i annat så kan de genom sin leverantör-er få rätt färginformation och därefter blanda den. Och ja det är riktig billack, finns att få som tvåkomponents och den billigae (sämre) varianten i färgburk. Det kan bli nyanskillnader, om inte nästan alltid, det är en stor anledning till att billackerare helst ser att bilen helt omlackeras.
Ja, som sagt; bilen är knappast värd en ny stötfångare ens en gång, ännu mindre en omlackering - jag är nöjd bara lagningen ser hyfsad ut....
Har för mig att jag betalade något mellan 50-100 kr för en sprayburk. Nej jag skulle inte heller valt att lacka om det helt heller, för dyrt.
Ta kontakt med en plastverkstad dom svetsar ihop den med rätt plast. Att limma ihop den kommer bara att resultera i att den spricker igen.