Lambdasond, Ford sierra -89

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #11483
    Asa-Nisse
    Deltagare

    Hej alla mekare!:e
    Har ett problem som jag tror lutar åt lambdasonden.
    Kör man i samma hastighet(70) enstund så händer det inget vid gas pådrag
    får göra kick-down för att den ska svara på gasen, normal gasning.
    Har sett i forumet att det ska vara lambdasonden som är kass och nu
    har jag fått tag i en från en sierra -92 så jag undrar om någon vet om det
    måste vara från samma år, vad jag vet så är skillnaden att dom har olika watt antal, äldre har 12watt:s uppvärmning och nya från -90 har 18watt = snabbare uppvärmning, vad som också skilljersig är kontakten samt längden på
    kablen, volten ut från Lam. ska väll vara samma 0 – 1v?:rolleyes:
    Är det någon som vet om detta byte går att göra eller måste jag köpa en ny!?
    Häls
    Åsa-nisse!:OO

    #55888
    Mr_Polo
    Deltagare

    Jag tror att enda skillnaden är antalet stift i kontakten. Två eller tre stift.

    #55889
    slirfeldt
    Deltagare

    Jo det brukar i regel handla om endera 1, 2, 3 eller 4 kablar och sonder utom för nyare bilar som kan ha så kallade titaniumsonder och då är en av dessa kablar röda, annars är dessa tämligen av universaltyp och har heller inte hört att det tex skulle vara skillnad på värmedelens volttal, även om ett högre volttal ger nämda snabbare verkan då.

    Men annars är det riktigt att med en fungerande sond bör mätvärdet snabbt pendla mellan 0,2 och 0,9 volt för fullgod funktion hos en lambdasond.

    #55919
    joose
    Deltagare

    Hej alla!:e
    Har nu bytat lambdasonden till en modell nyare, fick korta och skarva den nya
    modellen, använde delningsbara kabelskor, la plast påse(en bit) runt kabelskorna och låste med buntband, vatten lås!:i

    Då va det ut Å testa..:p

    Märkte skillnaden med en gång, vid gas på drag svarade den direkt, känndes
    qvickare.:upp
    Provande en lång runda på olika hastigheter och länge, mycket bättre, svarade direkt och märkte att jag inte behövde lika mycket gas som tidigare.

    Går alldeles utmärkt att ta en lambdasond från en nyare årmodell även om kontakten och kablen är olika.:-)

    Varför köpa dyrt när det finns skroten:cool:, 100:- men klart hurlänge håller den:q

    Åsa-nisse:D

    #55925
    slirfeldt
    Deltagare

    Precis,, man får inte vara dum inte,,, 😉 Kul att du fick till det iaf. 🙂

    #55989
    joose
    Deltagare

    Angående att byta elektroniska komponänter är att alltid nollställa databoxen
    genom att koppla bort batteriet, minus pol eller pluspol i 10-30min i annat fall liggar dom gamla värdena kvar.:mad:
    Se upp med tillsattser som man häller i bensinen som rening och smörjnings medel, booster, kolla noga att det INTE inehåller silicon som förstör lambdasonden omgående:x, kaburatorsprit är ok som tar bort vatten men det ska dom ha tillsatt i bensinen och ska inte behövas något extra.;-)
    Åsa-Nisse:e

    #56208
    joose
    Deltagare

    Har efter byte av lambdan råkat ut för trubbell, lambdan som bytades gick sönder, metall toppen på lambdan var borta och inandömmet var spräckt, trasigt och bilen gick dåligt när detta hände.:mad:
    Detta visar att man kan INTE ta vilken lambdasond som helst och skruva dit
    för risken är stor att den ger ut ett fel spänning till databoxen så att den får
    förmycket bensin eller för lite bensin så att den/motor/avgaser blir överhättade så som i mitt fall gick lambdan söder, glöggad.X(

    För att lösa problemet gick jag till Biltema och köpte en 4-pol för 500:- och
    klämde dit(Skruva) starta upp och provade en kort runda och allt funkade bra då, körde sedan 50mil utan problem för utom att efter uträkning av bensin förbrukningen kom jag fram till en ökning med 0,2 – 0,3 L/mil.:ner
    Senare visar det sig att jag har även fått problem med tomgången, vill dö vid
    stopp vid trafikljusen även vid backning, tomgång pendlar upp och ner.:(
    :i
    Min slutsatts är att Biltemas Lambda ger en för hög ut spänning på c:a 0,05 –
    0,15volt och en lösning borde vara att sätta ett motstånd från singnal kabeln
    (Svart) till jord, ett motstånd på 1Mom, skulle det bli sämre kan man lägga motståndet till plus 12v för att öka singnal spänningen.:rolleyes:

    Återkommer efter ha testat detta.:OO

    Sammanfattnings vis är att man ska nog se upp med vilken lambda man sätter in för det kan bli så illa att ventiler/kolvar bränssönder med dyra kostnader.
    Denna gång var det bara lambdan, 😮

    Det finns en bifogad fil att titta på om Lambdasonder, lärorikt:utrop

    Återkommer:e
    Åsa-nisse

    #56213
    slirfeldt
    Deltagare

    Lite knepigt detta och just biltemas lambdasonder utan att på något vis försöka försvara dessa så är iaf mina erfarenheter efter minst 4 stycken sådana monterade i bland annat en Sierra 89:a med pinto motorn och även där uppmätes helt korrekta utspänningar från lambdorna och än efter nu säkert 2-3 år fungerar även denna bil minst lika bra.

    Har inte tidigare heller hört liknande som att dess fenomen oavsett lambdafabrikat, men nu har det uppenbarligen hänt och vore på sin plats att försöka utröna vad som kan ha hänt, har du rådfrågat Biltema om detta?

    #56214
    joose
    Deltagare

    Hej!
    Ska kolla upp allt noga, mätningar samt kompressionskoll även prova den första lambdan för att se om det blir förändringar med tomgången, kan ju tillägga att det är med automat så data boxen ska ju lärasig vid last och obelastat vid tomgång, har provat det mesta.
    Återkommer
    Åsa-nisse

    #56215
    slirfeldt
    Deltagare

    Bra att du kollar upp detta mera för en gång är ju en gång för mycket om det tex skulle bero på lambdan, och lite konstigt med detta att inte mera framkommit då Biltema sålt dessa i nu ett antal år,,, men följer detta med spänning. 🙂

    #56256
    joose
    Deltagare

    Hej mycket hej!:D

    Hitta problemet idag och vad som orsakade pendlande tomgång:rolleyes:

    När jag hade bytt lambda till den begangnade så hade jag i det trånga läget
    knäckt ett vaccum T-rör i plast så motorn drog tjuvluft och till följd av sämre
    tomgång och ökad bränsle förbrukning, ska kolla närmare på detta, nu är
    tomgången stabil i alla lägen.:upp
    Så mina slutsatser tidigare kan strykas;-), Lamnda som lamnda kort fattat:OO

    Nu går bilen som den ska, härligt, glida runt i sommar:e

    Häls
    Åsa-Nisse:e

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Vatten i bagaget Talisman grandtour

Jag har vid två tillfäy sett att det varit vatten i bagaget vid reservdäcket. Första gången slog jag bort det och tänkte att en vattenflaska...

Strul med dragkrok Mercedes c-klass.

Strul med dragkrok Mercedes c-klass. Årsmodell 2011 Får upp varnings text i instrumenteringen när jag öppnar bildörren eller startar bilen att det är något fel...

Temp mätare sköt upp till max

Var ute och körde i ca 1h. Temperaturen låg precis där den skulle vara utan att gå upp eller ner. Jag stannar sedan i driven...

Vibrationer i ratten – Volvo V70

Hej! Har en Volvo V70 D3 manuell från 2010. Senaste tiden har det uppstått vibrationer i ratten. Vibrationerna börjar komma i 90-100km/h och blir därefter...

Posters på klassiska sportbilar

Har sedan några dagar en kickstarter https://www.kickstarter.com/projects/1062605378/classic-sports-car-posters igång för att kunna trycka upp posters av klassiska sportbilar, tyvärr har det inte gått så bra som...

Ligier js50 skakar från motorn/ratten

Har en Ligier js50 2018 årsmodell som skakar från motorn/ratten vid stillastående. Känns som att någonting sitter löst. Vad kan det bero på?