Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Lamdasonden-lampan lyser

Startad av Piratman · 2009-02-22 · 6 svar

PiratmanTrådstart
Volvo -92 LH Jetronic.

Lamdasonden och luftmängdsmätaren utbytt, men tyvärr samma fel.

Felkoderna har pekat på dessa saker men det är troligen inget fel där.

Är den någon vänlig själ som kan ge mig lite ledtrådar vart man ska leta, och hur man kan testa.

Min egen tanke är att något annat är fel så att man hamnar utanför arbetsområdet på Lamdasonden och därför larmar den på dessa fel.

MVH
Piratman
iia
@Piratman 41480 wrote:
Volvo -92 LH Jetronic.

Lamdasonden och luftmängdsmätaren utbytt, men tyvärr samma fel.

Felkoderna har pekat på dessa saker men det är troligen inget fel där.

Är den någon vänlig själ som kan ge mig lite ledtrådar vart man ska leta, och hur man kan testa.

Min egen tanke är att något annat är fel så att man hamnar utanför arbetsområdet på Lamdasonden och därför larmar den på dessa fel.

MVH
Piratman


Har du kollat om det är luftläckage nånstans?En bra början!
meltrock
Tack, Ett bra tips men tyvärr har vi inte kunnat hitta något sådant fel.
Testad med startgas vid skarvar osv.
Den drar också väldigt mycket bensin.
berit
Tänkte först öppen EGR-ventil, kan ge felkoder på luftmassmätare... men trasig bränsletrycksregulator är nog troligare med tanke på att den drar mkt och att du inte skriver ngt om körbarhetsproblem...slö osv.?

Om bränsletrycket är för högt el lågt kommer "long fuel trim" (ung blandningsjustering) att gå i botten och då sätts felkoder på lambda, felkod får man säkert också på luftmassmätaren då det beräknade förhållandet melan uppmätt insugen luft och beräknat tillfört bränsle inte stämmer överens :i

Tycker Du ska testa/låna en spridar-ramp med regulator som du vet funkar.

Annat fel kan vara felaktig kamremsinställning....dålig förbränning med felaktig reglering som följd.
Läckande kallstartsventil?
Läckande spridare?
Tror dock mest på bt-regulator.

När Du har löst det kan du väl vara hygglo och rapportera här så vi också får veta. :)
Ludde_57
@Piratman 41483 wrote:
Tack, Ett bra tips men tyvärr har vi inte kunnat hitta något sådant fel.
Testad med startgas vid skarvar osv.
Den drar också väldigt mycket bensin.
Defekt tempgivare ( till insprutningen ) ger hög bränsleförbrukning ifall den visar ett kallare värde än det verkliga. Har du kontrollerat efter läckage i avgassystemet, innan lamdasonden också?
andaker1
Jag hade en likadan bil inne med samma fel,och kollade alla givare som tempgivare,bränsletryck,luftmängd,vakumläckor mm.Bytte stift,luftfilter t.om Lamda utan att lösa problemet.Till slut gav jag upp pga att jag inte kunde försvara tiden(kostnaden) för att leta fel då jag inte tar betalt om jag inte löser problemet.

Men till slut löstes det av en annan verkstad till en kostnad av 4700.Och då var det tydligen en slad till lamdan under instumentbrädan som hade ärgat.
meltrock
Underbart med alla goda råd, jag ska börja felsökningen så återkommer jag.

MVH
Piratman

Fler trådar i Hjälpforumet Bil