Hej
Vad kan det vara för problem med min Lancer ?
CO-halten ligger på 2,5 vid 2500 rpm
samt Lambda på 0.975 vid 2500 rpm
Kan man ställa in förgasaren eller är det Lambda alt katalysator som kan vara kass ?
Tack för tips
mvh
poca
Uh, detta var lite skummt! Har du förgasare i kombination med lambda o kat?
Varför ställa CO vid 2500 rpm? Normalt ställer man vid tomgång, runt 800rpm.
Har du varit på besiktningen och fått dessa värden?
Japp ,
denna model har förgasare , lambda och katalysator
besiktningen blev
CO på förhöjd tomgång / CO 2500 /
samt Lambda värden felaktiga
mvh
Poca
Visst kan katten/lambdasonden vara på väg att ge upp, men för att få kärran genom SBP´s nålsöga föreslår jag att du tankar i 15-20% E85. Om du har ett läckage på avgassystemet kan det påverka lambdavärdet.
Hej
Tankade etanol ( 10 L E95 + 3 liter Etanol E85 )
Ingen förbättring.Samma värde.
Bytte tändstift , olja
Samma resultat forfarande
Tips ?
mvh
Poca
Hej
Sprejade startgas runt förgasaren för att
se om det inte är ngn tjuvluft
varvtalet var oförendrad hela tiden
Avgassystemet är hel.
Är det svårt att byta lambda-sonden ?
ska man börja med varm eller kall motor ?
eller spelar det ingen större roll ? ngra knepp man ska tänka på ?
hjälp uppskattas !!
mvh
Poca
Så svårt att byta den är det inte, men den kan sitta rätt hårt. Finns en specialhylsa till sonden, men eftersom du ska byta så går det med en vanlig ringnyckel. Spraya på nån rostlösare och låt det verka ett tag.
Hur nollställer man styrboxen ?
Jag skulle vilja göra det eftersom jag körde ganska länge med taskig termostat och vet ej om det inte blivit "inlärd" i boxen.
mvh
Poca
På många bilmodeller räcker det att man bryter batteriströmmen nån minut för att nolla styrboxen. Vet dock inte om det funkar på din bil, men det är ju bara att prova.