Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Larm

Startad av – · · 10 svar

·Trådstart
Tjena!
Jag skall köpa ett larm till min nya bil!
Vad skall jag tänka på. Märken, funktionalitet, annat...?


·
Är bilen ny rekommenderar jag ett originallarm med riktig anpassad kabelstam. Finns inte detta eller om det är en äldre bil som larmet ska eftermonteras i är DEFA, CarGuard och TouchGuard bra larm. Jag har bäst erfarenhet av dessa (har monterat kanske 100 billarm).
hakanrode
Bilen är ny men jag valde att inte installera orginallarm eftersom det kostade 6000:- :(
Larmet som skulle istalleras orginal var Defa. Jag har kollat lite på Defa här i stan och sett att man kan få det installerat för runt 3500:-
Jag vill gärna slippa en separat larmdosa och om jag har fattat det rätt så är det bara Defa som klarar av att koppla min nuvarande nyckel till larmet. Stämmer det?
·
Originallarm har den fördelen att det integreras i elsystemet från början med specialgjorda adaptrar till kabelstammarna, därav den högre kostnaden. Om du ska eftermontera är DEFA ett bra val. Det finns stor chans att du kan använda samma nyckeldosa som du redan har men jag har ingen exakt uppgift på det. 3500 kr är ett "normalpris" för larm med montering och låter rimligt. Larmfirman kanske till och med kan få tag i en kabelstam som är anpassad just till din bil, det finns att köpa till vissa modeller vet jag.
Krister Lindholm
Vad jag har hört så skall det finnas kabelstammar till de flesta bilmärken i dag, men det kan ju givetvis vara lite av en hörsägen med...
hakanrode
Ok, det låter bra.
Tack så mycket!
·
Jo, det finns kabelstammar till många biltyper men inte till alla larmtyper. Det sitter i princip olika kontakter på alla larm. Det gäller att hitta en som passar i bägge ändarna.

[ Detta Inlägg ändrades av: hp den 2002-01-15 10:31 ]
·
Vad är det för bil det ska monteras i?
hakanrode
Peugeot 206 :-)

Gråblå :e

_________________
/Tor

[ Detta Inlägg ändrades av: Tor den 2002-01-15 12:46 ]
Ratten
Angående integrerad dosa i nyckeln så vet jag att mitt larm (TouchGuard) kan kompletteras med denna 'finess'.
hakanrode
Nu var larmet installerat och klart! Det blev ett Defa. :-)

Fler trådar i Hjälpforumet Bil