Ja förmodligen hjälper inte ens den klassiska "banka på fälgen" på en bil med handbroms accisterade bromsskivor bak som troligt ser ut så på denna:https://catalog.meca.se/ProductSheet.aspx?Article_ID=2189583&CarReference_ID=866&CategoryType_ID=1 på trumbromsar kan det i regel hjälpa med dylika metod och då hellre på dess baksida.
Där är troligt och med som brukligt att demontering av hjul som gäller och i bästa fall räcka med att smörja/motionera upp dess låsarm och visst är det bra att bromsa till hårt i bland men i längden hjälper inte detta heller, utan skit/salt gör sitt till slut men det är i regel lättjobbade grejor detta, har för egen del alltid förordat hederliga trumbromsar på familjebilar som sällan ställer till problem i den omfattningen.
Men så länge det sedan bara luktar lite bränt, alltså att dess broms inte ligger på allt för hårt kan du förmodligen köra denna sträcka utan problem, men bör inom inte allt för avlägsen tid låta se över dess funktion.
Där är troligt och med som brukligt att demontering av hjul som gäller och i bästa fall räcka med att smörja/motionera upp dess låsarm och visst är det bra att bromsa till hårt i bland men i längden hjälper inte detta heller, utan skit/salt gör sitt till slut men det är i regel lättjobbade grejor detta, har för egen del alltid förordat hederliga trumbromsar på familjebilar som sällan ställer till problem i den omfattningen.
Men så länge det sedan bara luktar lite bränt, alltså att dess broms inte ligger på allt för hårt kan du förmodligen köra denna sträcka utan problem, men bör inom inte allt för avlägsen tid låta se över dess funktion.