Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

leone

Startad av heigo · 2010-09-05 · 8 svar

heigoTrådstart
hej
jag har en subaru leone 1988
boxer inspruts motor.
förhöjda tomgångnen vid kall start går inte ner när
motorn blir varm.
den går ner och upp tills jag stänger av och
väntar någon minut,då går den lågt men ojämt.
sitter det någon givare för kallstart?
slirfeldt
Låter där som mycket troligt att dess temperaturgivare inte fungerar som den skall och så kallstartsanrikar även vid varm motor, osäker dock var denan givare sitter på denna motor men kring termostathus till någon kylarslangar brukar vara rätt bra gissning.

Och givare med en kabel brukar vara den för instrumentet och med 2 eller flera kablar den för styrboxen som då är aktuell,,
biggqn1
nu är inte jag någon vidare mekaniker
men det sitter en givare på vattenpumpen
med en kabel ansluten.
kan det vara den?
boheme
Om det bara är en enkel kabel så är den troligen till instrumentet.

Vet du vad du har för insprutningssystem?

Vilken motormodell, 1800 eller turbo?

Mvh Janne
biggqn1
det är en vanlig 1800 utan turbo
slirfeldt
Pröva om inget annat att lossa denna enkla kabel sittandes på vattenpumpen då motorn är varm, om då instrumentets visare går i botten är denna givare till för denna och inte den för syrboxen.
biggqn1
nu har jag både hittat och bytt givaren!
så nu funkar kallstarten ok,men den går lågt o ojämt
på tomgång...blir mera skruva
tack för hjälpen MVH/heigo
boheme
Kontrollera vacuumslangar samt luftslangar så du inte har några läckor.
Kontrollera luftfilter.

Mvh Janne
slirfeldt
Jo så där låter det som möjlig vakumläcka, så testa med lite startgas längs misstänkta skarvar och slangar på insugssidan, som vid minst läckage ger markant höjd eller förändrad tomgång.

Fler trådar i Hjälpforumet Bil