Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Ljud från generatorrem

Startad av Millivanilli · 2008-02-17 · 2 svar

MillivanilliTrådstart
Hej,
Vad kan hända om man har gnisselljud från generatorremmen? Är den utbytbar eller spännbar?
Tack för alla svar;
*M
slirfeldt
Ofta uppstår detta då remmen börjat bli lite gammal och torr och beroende på spänn annordning kan det hjälpa att spänna den något, men på dom flesta bilar i dag är den fjäder belastad och kan därmed inte justeras.

Undvik helst olika former av antignissel medel som tydligen flera här haft "vissa" problem med, utan är remmen fräsch bör detta problem inte finnas,,,
sigge21
Det bästa är ju att kolla remmens kondition och därefter avgöra om det räcker med att spänna (beroende på om det går förstås) eller det bara är att byta. Och som Peter säger så är det inte att rekomendera att spruta på nå´t medel, detta är bara att skjuta problemet framåt. Gjorde det själv för några år sedan på lastbilen eftersom verkstan aldrig bytte remmen trots tjat. Detta resulterade i att remmen gick av en natt nere i danmark och det var ingen höjdare!! Resulterade i ett dyrt verkstadsbesök i köpenhamn.....

Fler trådar i Hjälpforumet Bil