Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Ljustuta borta, ena halvljuset borta.

Startad av Fredde Mannen · 2008-02-11 · 4 svar

Fredde MannenTrådstart
Har en MB 190E 2.3 med ett suspekt fel.

Helljusen funkar hur bra som helst, men inte ljustutan för dem. Kan det vara spaken som det är fel på?

Vänstra halvljuset är helt borta, prövat byta lampa, säkringar, men utan förändring. Ljuset fortfarande dött.

På samma sida som halvljuset är dött har jag snott lite väckningsström till extraljusen. Har fungerat hur bra som helst, men nu är de borta också. Här vet jag inte om det är extraljus reläet som gått eller om den bara inte väcks..


När det gäller halvljuset, kan spaken göra så att bara ena sidan lyser?

Vad är eran teori?
slirfeldt
Ja det var lite märkligt fel och borde i sig inte ha något med "väckningsströmmen" att göra iaf,, men har du funktion på motsvarande sidas baklyse?
Har bara en generellt elchema och då är det vanligast att halvljusreläet har en utgång men sedan uppdelat sidvis med varsin säkring. Och där finns ström på båda?
palle-43
@Peter H 29000 wrote:
Ja det var lite märkligt fel och borde i sig inte ha något med "väckningsströmmen" att göra iaf,, men har du funktion på motsvarande sidas baklyse?
Har bara en generellt elchema och då är det vanligast att halvljusreläet har en utgång men sedan uppdelat sidvis med varsin säkring. Och där finns ström på båda?


Fick tag på en multimeter idag och kollat upp lite granna. För extraljuset är det reläet, ljustutan funkade nu, var kanske glapp eller nåt. Men vänstra halvljuset är dött fortfarande, finns inge ström i halvljuskabeln.

Mätte över säkringarna för både höger och vänster sida, stendött, men det är förmodligen ett mätfel av mig eftersom höger halvljus funkar. :) Skall felsöka vänstra halvljuset bättre senare idag.

Då kvarstår bara en fråga, vad är skillnaden på ett slutande relä och ett växlande relä, och vad bör man stoppa till extraljusen. har en sådan där liten kopplingssats från biltema, men misstänker att reläet var för mesigt eller nåt eftersom satsen är hyfsat ny, 2 - 3 månader.
slirfeldt
Jo efter som det troligt "bara" är ena sidan som spökar borde felet ligga någonstans mellan halvljusreäet och dess sidas lampor, skilnaden mellan dessa reläer är att ett växlande kan man således ha funktion på två olika komponter tex halvljus och helljus.

Och till extraljus är det oftast enkel relä som gäller även om man naturligtvis även kan använda ett växlande relä och bara använda slutande delen,,,
palle-43
@Peter H 29039 wrote:
Jo efter som det troligt "bara" är ena sidan som spökar borde felet ligga någonstans mellan halvljusreäet och dess sidas lampor, skilnaden mellan dessa reläer är att ett växlande kan man således ha funktion på två olika komponter tex halvljus och helljus.

Och till extraljus är det oftast enkel relä som gäller även om man naturligtvis även kan använda ett växlande relä och bara använda slutande delen,,,

Extraljuset, fixat!
Halvljuset, fixat!

Säkringarna för halvljuset var båda hela, det var därför jag tyckte allt var så skumt.
Mätte, ja ström fanns i båda! Prövade sedan att ta bort säkringarna för höger och vänster sida. Såg att dessa var lite smälta på
ena sida. Vände på dem (så att de skulle få bättre kontakt), satte i dem.

Snips snaps snut, så var sagan slut.

Allt funkar.. få se om de där sker igen..

Fler trådar i Hjälpforumet Bil