Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Lmm

Startad av Jimpiz · 2008-10-29 · 9 svar

JimpizTrådstart
Vad e skillnaden mellan Luftmängdsmätare och Luftmassemätare.?

Hur märker man om en sådan är sliten/slut/trasig
dragon_slave
luftmaasemätaren är mycket mer exakt då den har en platinatråd som ska ligga på 150grader över insugningsluften och beroende på hur mycket ström som behövs för att hålla den tempratur så räknar styrenheten ut hur mycket syre som motorn får. luftmängdmätaren fungerar på samma sätt som namnet antyder, den anpassar bara bränslet efter hur mycket luft som kommer in. det viktiga är ju trots allt syret i luften. jadu det finns allt många olika symtom på när dessa är trasiga, men här kommer några jag vet om iaf. bilen går dåligt som ett rent helvete och försöker du varva upp den så dör den eller kommer inte upp sig något i varv, sen kan dom även bara visa sig på vissa varvtal att bilen inte ger fullt ut på vissa varvtal. det ska även gå att mäta upp utsignalen, men jag vet tyvär inga värden på dessa. men du kan iaf ohm-mäta mellan + och - på luftmassemätaren. har dock tyvär inga tips om luftmängdmätaren då jag aldrig har grejat med dessa.
nisses
mitt fel på bilen är att den startar jämnt, men när den är kall så minsta gas man ger så dör den, sen puttrar den på 500 varv, så för att få upp den i 900 rpm, så måste man ge typ halvgas å sen släppa när den varvar till. Ibland när den är varm så måste man ge gas för att den ska tända till. annars snurrar bara startmotorn runt å den startar inte.
dragon_slave
hmm jadu det låter allt tyvärr som att det är luftmassemätaren som har gått för dig:/
nisses
@alsunna 37903 wrote:
hmm jadu det låter allt tyvärr som att det är luftmassemätaren som har gått för dig:/


Kan det inte bara vara luftslangs lekage. Iof hittar jag inga luftslangar på denna Volvo, hittade massa på min förra Nissan-85 med förgasare
dragon_slave
antar du har en F-motor men ställer ändå frågan, vad har du för motor i bilen? du kan ju göra som så att du använder startgas och sprutar runt lite vid insuget, märker du då att motorn ändrar sig i varv eller ser att den tunna dimman sugs in på något ställe så drar den ju tjuvluft, den kan ju gå hejdundranskonstigt beroende på hur illa det är. sen vet jag inte om du inte ska ta och jämt testa med att plocka bort en tändkabel och se hur bilen går då (förhoppningsvis så går den ju sämre) sätt sedan tillbaka tändkabeln och testa resten också. hmm kom på i skrivande stund att jag hade skrämmande likt problem med min 760 som står hemma på backen. på den visade det sig va att den behövde ha 10-15L i tanken för att den skulle gå ordentligt. kan ju va så att förpumpen är trasig eller huvudpumpen som börjar ge med sig. alltid värt att kolla när det inte kostar något^^
nisses
@alsunna 37931 wrote:
antar du har en F-motor men ställer ändå frågan, vad har du för motor i bilen? du kan ju göra som så att du använder startgas och sprutar runt lite vid insuget, märker du då att motorn ändrar sig i varv eller ser att den tunna dimman sugs in på något ställe så drar den ju tjuvluft, den kan ju gå hejdundranskonstigt beroende på hur illa det är. sen vet jag inte om du inte ska ta och jämt testa med att plocka bort en tändkabel och se hur bilen går då (förhoppningsvis så går den ju sämre) sätt sedan tillbaka tändkabeln och testa resten också. hmm kom på i skrivande stund att jag hade skrämmande likt problem med min 760 som står hemma på backen. på den visade det sig va att den behövde ha 10-15L i tanken för att den skulle gå ordentligt. kan ju va så att förpumpen är trasig eller huvudpumpen som börjar ge med sig. alltid värt att kolla när det inte kostar något^^


jag har ca 3/4 delar soppa kvar. dvs 45-50 liter kvar. Jag har en B230E konstigt nog.
Ludde_57
En E-motor har ( mekanisk ) luftmängdmätare, och inte en elektrisk luftmassemätare som F-motorerna har.
Kolla så att luftbälgen mellan insug och lunftmängdmätare är hel och korrekt ansluten.
Hur länge sedan är det som bränslefiltret är bytt? Vet du inte kan det vara idé att byta det oavsett mil eller tid sedan förra bytet.

En annan ev, felorsak kan vara att du har för låg co-halt injusterad. Min leksak i avataren har en B21E motor som beter sig likadant som din motor, och den har mycket låg co-halt injusterad.
nisses
@Anders P 37953 wrote:
En E-motor har ( mekanisk ) luftmängdmätare, och inte en elektrisk luftmassemätare som F-motorerna har.
Kolla så att luftbälgen mellan insug och lunftmängdmätare är hel och korrekt ansluten.
Hur länge sedan är det som bränslefiltret är bytt? Vet du inte kan det vara idé att byta det oavsett mil eller tid sedan förra bytet.

En annan ev, felorsak kan vara att du har för låg co-halt injusterad. Min leksak i avataren har en B21E motor som beter sig likadant som din motor, och den har mycket låg co-halt injusterad.


Bränslefilter är bytt för ca 12.000 mil sedan enligt förra ägaren. har nytt i bilen. Men hittar inte den i motorrummet

Bälgen ska jag kolla så fort det slutar att regna. Jag sänkte tomgången på en svart plast skruv som satt under en silvrigt block. Hur ser man om CO halten är rätt. Förra besiktningen fick den 1,7 (2,5) på CO värdet
Ludde_57
Filtret sitter under bilen, bakom föraren och under baksätet.

Ev, kan du ha problem med läckande insugspackning. Vanligt fel på volvomotorerna.

Fler trådar i Hjälpforumet Bil