SSM7TJCTrådstart2008-01-08Bränslepumpen ger inget tryck längre, och jag behöver plocka loss den för inspektion (vilket väl antagligen slutar med en "ny" från skroten).
Problemet är att det inte går att få loss sk**** .... den....
Jag har finkammat nätet efter info om hur man går tillväga, men inte hittat något.
"Vrid den ett kvarts varv motsols" är det enda jag hittat. Pyttsan....
Jag har vridit så jag nästan knycklat ihop tanken utan att det händer något.
Pumpen sitter ju ganska löst, och det går att vicka på den, och det glappar lite hit och dit. Det verkar som att den sitter fast med någon slags snäppe, men det är omöjligt att se hur det ser ut där nere i sparbössan.
Någon som kan hjälpa mig???
Fattar inte riktigt vad som jäklas för dig, om den är löss så är den sen ner tryckt ca 3-4cm med gummipackning som kan vara lite trög att få upp
eller det är en låsring???
Ställer mig med lite frågande efter att säkert demonterat ett antal sådana pumpar på dessa bilar, och där det med som sagt "bara" varit att Vrida den ett kvarts varv motsols, på någon vet jag fick man vicka lite på men aldrig att det behövdes några större våldsamheter.
Mer hjälp än så kan inte jag ge dig,,, men uppenbart så sitter din ändå fast,, och i botten sitter iaf en bajonettfattnings historia som håller fast hela enheten.
Har varit och vridit och dragit i pumpen igen. Inte en chans att få loss den. Den sitter inte stenhårt fast, men verkar sitta fastsnäppt på något sätt. det går att vrida den lite, lite fram och tillbaks, men sedan är det bom stopp.
Jag börjar misstänka att jag har en pump som "inte finns". Av någon anledning brukar jag drabbas av prylar som utgått efter ett kort tag.......
Jag tryckte ner min telefon för att ta en bild av eländet
Pumpen verkar ju sitta i en hållare. Skall jag vrida loss hela hållaren eller bara själva pumpen???
Märkligt att det skall vara så knepigt att fixa en sådan struntsak....
Som sagt knepigt och utan att på något sätt idiotförklara dig :-),,
Och pumpen sitter fastklämd i själva hållaren som sitter i ett bajonett fäste i botten och ser precis densamma ut som den senaste diton med gjorde i en Caravelle 95:a jag byte pump på och även där var det att snäppa den ett snäpp motsols och det hjälper inte att trycka denna nedåt samtidigt? Alltså hela paketet.
Fasen,, själv har detta moment inte varit några problem alls, om det är ett måndags ex du sprungit på som är fastjuten i tanken,,,
OK. Då vet jag i alla fall att det inte är någon konstig udda modell jag har. Det underlättar ju en hel del.
Nu skall jag gå ut till bilen och vrida botten ur tanken :e
Risken är väl att jag börjar idiotförklara mig själv snart. Har byggt ett antal tävlingsbilar genom åren, men klarar inte av att lossa en sketen bensinpump.... Dags att flytta till demensboendet ????? :OO
Nu har jag äntligen återfått mitt förstånd.
Efter att ha ryckt, tryckt, vridit och bänt en bra stund var jag övertygad om att bilen var besatt av onda andar :e
I ett sista håglöst försök stoppade jag ner näven i tanken och ..... snäpp.... så satt jag där med pumpen. Den lossnade hur lätt som helst. Antagligen tyckte de onda andarna jag hade fått lida tillräckligt......
Nåväl, motorn är död och det verkar knappast vara värt mödan att bryta upp den och försöka laga.
Tackar för den klargörande informationen. Jag var övertygad om att just jag drabbats av en udda modell som krävde specialverktyg.....
Tillvaron blir allt ljusare :)
Pumpen fungerar!!!! Det vara bara kabelbrott.
Reparationskostnad 0:-
:D:D:D:D:D
Där ser man ja det går ju en del kablar dit ner så,,, ja ja då slapp du iaf för denna gång fundera på det där med demensboendet,,, :-)
Å billigt verkade det bli med,,, sådant gillar vi!