Malpassi 264 bränsletrycksregulator etanol

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #18247
    OpelMicke
    Deltagare

    Räcker det med en Malpassi 264 bränsletrycksregulator från misab för att sedan köra helt på etanol eller tar slangar skada av det? behövs andra spridare eller går det bra med original??
    Klarar bensin pumparna mer inblandning av etanol exempel 40%??
    Bilen är Volvo 740 b230f 1990….

    #75174
    lenaola
    Deltagare

    funkar utmärkt med enbart en malpassi

    #75177
    boheme
    Deltagare

    Vill du ha ett bra fungerande system bör du nog byta spridarna till sådana som ger c:a 30% mer.

    Mvh Janne

    #75178
    slirfeldt
    Deltagare

    Vanligen är det inte alls nödvändigt med spridarbyte för att tillföra motorn 20-30% mera bränsle och ändå i dom flesta fall ha en fullgod körbarhet så väl som fungerande lambareglering. Har där för egen del runt 10000 mil med bränsletrycks konverterade fordon som man där för använding av etanol speciellt vintertid bör endera använda motorvärmare eller annan form av kallstartslösning. Eller om man där helt enkelt blandar i lite mera bensin för problemfria starter den kallare tiden.

    Så visst räcker det endast btr och sedan ställa in den till lämpligt bränsletryck och där finns det vidare bra beskrivet från http://www.etanol.nu Sedan gällande eventuella skador på tex slangar osv har under lång tid cirkulerat men kan i princip tillförars som rena myter som även den allt mer omfattande erfarenheten på området med visar. Dessutom visar dom flesta slangrekomenderings tabeller även att dom flesta slangtyper klarar etanol men bara ett fåtal klarar den faktiskt med aggresiva bensinen.

    Men visst oavsett bränsle skall man tillse att samtliga bränsleslangar osv är i bra skick och ser fräscha ut. Där densamma även gällar nämda bränslepumpar som klarar etanol minst lika bra som “fulbränslet” bensin även om det så handlar om ren etanol och under längre tid.

    #75180
    lenaola
    Deltagare

    näpps min erfarenhet är att ANTINGEN byta spridare ELLER montera malpassi inte både och

    #75185
    aw73
    Deltagare

    Enkanalig Flexitune II ? https://flexitune.se/pages/Bilder.htm

    #75186
    slirfeldt
    Deltagare

    Nej visst självklart,, för att problemfritt kunna köra på ren E85/E75 krävs så att _endera_ byta till större spridare, montera extra bränsletrycksregulator eller till att ansluta ett piggy back system som tex nämda Flexitune, AutoFFV osv. Som även jag uteslutande med rekommenderar och själv nu kört ett antal bilar i nu mer än 15000 mil utan minsta problem med som då gör bilen i fråga minst lika bränsleflexibel som dom “riktiga” etanolbilarna.

    Där även kallstarterna fixas utan problem då dom flesta av dessa boxar har inbyggd kallstarts hjälp. Finns där oavsett konverterings metod en hel del mera att läsa om på tex http://www.etanol.nu

    #75188
    Ludde_57
    Deltagare
    #75189
    lenaola
    Deltagare

    malpassi är även de problemfritt sånär som på lite lite strul vintertid vid 10 minus eller kallare

    #75192
    slirfeldt
    Deltagare

    Ja kommer man över kompletta spridare så är denna variant med många som problemfritt med kör med och med just Volvo finns det gott om sådana begagnade. Men annars funkar det nära på lika bra med en korrekt injusterad bränsletrycksregulator som tex märket Malpassi iaf för den varmare tiden på året utan vidare kallstartshjälp.

    #75198
    OpelMicke
    Deltagare

    Alltså går det bra med bara en btr?
    På vinter om man vill köra bara på bensin är de bara att ställa in på malpassin? blir mer jobb kanske om man har bytt till andra spridare etc.

    Är sugen på en btr och tanka fullt med E85, har hört att det lönar sig att köra på det nu även om bilen kanske drar något mer med mycket sprit i tanken…

    #75200
    slirfeldt
    Deltagare

    Jo av den allt stora erfarenheten som faktiskt finns på området fungerar det från bra till mycket bra även med den “enkare” metoden den med extra bränsletrycksregulator och sådana lär du till och med kunna hitta som bättre begagnade med. Så visst drar och skall en etanolkonvertad bil dra lite mer men som prisskillnaderna nu är mellan bränlena kammar man ändå hem en vinst om man nu med skall räkna pengar. 🙂

    #75201
    OpelMicke
    Deltagare

    Ja då kanske det blir en BTR, men har just läst på annat forum om E10 som ska komma snart och där står att packningar, slangar m,m kommer lösas upp och förstöra motorn, sätta igen kanaler m,m,

    Visst går det att göra så att förgasar bilar kan köras på etanol också?

    Antar att folk har olika uppfattningar om etanolen men jag tror själv att det inte är nån fara med sprit i bilen..

    #75202
    slirfeldt
    Deltagare

    För mig som pysslat några år med detta så känns det allmänt som att man gör en höna av en fjäder vad det gäller det nygamla bränslet E10 som faktiskt redan fanns i några år i början av 90 talet. Tror faktiskt det var i samband med dom första Ford Taurus etanolbilarna som togs in och då dom först E85 mackarna med började dyka upp, även om det var redan då många vanliga bilar som positivt kördes på detta bränsle.
    Som jag med senare har för mig var något med något EU direktiv som då förbjöd Sverige vidare försäljning av just E10 av någon anledning. Men väl i några år nu haft max 5% etanolinblandning i 95 bensinen i landet.

    Men iaf angående E10 som i sig är en tämligen blygsam blandning som dessutom enligt en källa angående Preems verksamhetsplan lär det nämts att inblandningen troligen inte blir mer än 7%. Orsak: Skattesubventionen sträcker sig till just 7%. Eftersom etanol är en dyrare produkt än bensin blir en gissning att inget oljebolag är villigt att skänka bort 3% dyrare vara.

    Så den enskilde bilägaren med E10 knappast lär känna någon skillnad alls vare sig i förbrukning, motorkaraktär eller kortare servicar rent praktiskt. Så även gällande dess mer än seglivade myterna om etanolens aggresivitet som även där den samlade erfarenheten inte alls stämmer med verkligheten och som sagt jag har faktiskt utan problem kört samtliga egna fordon på mer eller mindre bara etanol dom senaste 10 åren. Som med det känner betydligt större säkerhetet osv med etanolen än den faktiskt många gånger mer aggresiva bensinen är.

    #75365
    OpelMicke
    Deltagare

    Har kört på E85 och bensin två veckor nu och har fungerar bra, dock lyser lamdba lampan och fick fram felkod om mager/delast lamdba reglering, om man kör med en Btr blir lamdba regleringen som den ska eller kommer lampan att lysa med Btr, Lamdba sonden är ca två år..

    Tankade dock vid ett tillfälle mer E85 än bensin sedan så lyser den…

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Vatten i bagaget Talisman grandtour

Jag har vid två tillfäy sett att det varit vatten i bagaget vid reservdäcket. Första gången slog jag bort det och tänkte att en vattenflaska...

Strul med dragkrok Mercedes c-klass.

Strul med dragkrok Mercedes c-klass. Årsmodell 2011 Får upp varnings text i instrumenteringen när jag öppnar bildörren eller startar bilen att det är något fel...

Temp mätare sköt upp till max

Var ute och körde i ca 1h. Temperaturen låg precis där den skulle vara utan att gå upp eller ner. Jag stannar sedan i driven...

Vibrationer i ratten – Volvo V70

Hej! Har en Volvo V70 D3 manuell från 2010. Senaste tiden har det uppstått vibrationer i ratten. Vibrationerna börjar komma i 90-100km/h och blir därefter...

Posters på klassiska sportbilar

Har sedan några dagar en kickstarter https://www.kickstarter.com/projects/1062605378/classic-sports-car-posters igång för att kunna trycka upp posters av klassiska sportbilar, tyvärr har det inte gått så bra som...

Ligier js50 skakar från motorn/ratten

Har en Ligier js50 2018 årsmodell som skakar från motorn/ratten vid stillastående. Känns som att någonting sitter löst. Vad kan det bero på?