mazda 323 -88 startar inte

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #18256
    Mazda 323
    Deltagare

    Hej, ny här på forumet. Jag har en Mazda 323 1.3-88 som gått felfritt i 23 år fram tills nu då jag fick ärva den. Förre ägaren sa att topplockspackningen var dålig och det var mycket oljeklet och dåligt med kylarvätsta. Jag köpte delar och tänkte byta men fick problem med muttern på vevaxeln som jag måste få bort för att komma åt spännaren till kamremmen. Höll imot på kamaxeln men märkte att kamdrevet och remmen snurrade men kamaxeln stod stilla. De va kamdrevet som inte var åtdraget eller gängade upp sig.

    Då kom förra ägaren och berättade att det bara var packningen högst upp i toppen som var dålig, alltså ventilkåpspackningen. Jag blev leeeessssssssss!!! skruvade ihop skiten och hoppades kamaxeln stod hyfsat rätt. Testade starta och den gick igång men misstände. Testade köra lite och upp till 60 gick den ok men sen gick de inte fortare. For hem och tog bort ventilkåpan o kollade lite men bärgade sen iväg den till en verkstad som kollade så att kamaxeln och fördelaren stod helt rätt.

    Det var snabbt fixat men när dom skulle starta bilen så var den STEN DÖD. Stiften hade gnista men bränslepumpen ville inte gå, funkade om dom nödmatade den. Spridarna fick ingen signal och öppnade sig inte. Dom trodde det var styrboxen som lagt av.

    Nu står bilen hemma och jag har precis bytt styrboxen. Testade att starta men den tuggar fortfarande bara på startmotorn. Men stiften blir väldigt blöta så spridarna borde ha öppnat sig och pumpen fungera iaf. Batteriet är dåligt men nyladdat. Måste nya styrboxen kodas på nått sätt? Ska testa med startgas imorgon.

    Förstår inte vad som hänt, tacksam för hjälp.

    #75208
    slirfeldt
    Deltagare

    Ja det var ingen dålig soppa detta du råkat på och att en mer nogranare kontroll kanske skulle gjorts innan större ingrepp gjordes. Annars för att lossa just muttern till vevaxeln brukar enklaste vara att använda en muttermaskin där man inte bör låsa enbart kamaxel då kamaxelremmen dels inte håller mot för momentet och dels rubbas förmodligen med dess låsta inställningar.

    Annars är det ju viss skillnad mellan dålig topplockspackning med sådan ventilkåpspackning. Men som sagt börja nu med att testa med startgasen som där ersätter bränslet. Tänder den då till är det ett bränslerelaterat problem som tex defekt bränslepump och ingen reaktion alls från motorn då troligt tändrelaterat. Av egna erfarenheter låter detta inte direkt som styrboxfel och är det sedan bara en identisk styrbox skall det inte behövas några kodningar osv på dessa äldre modeller.

    Kan vara så att då stiften är blöta ändå vara fråga om defekt bränslepump som inte klarar ge ett tillräckligt bränsletryck men detta ger som sagt startgasen svar på.

    #75212

    Var ut nu och testade med startgas men det blev ingen reaktion. så då är det väl tändnings problem som du säger. Är ingen mästare på el, mem sagt så har jag gnista men ska testa inatt när det är mörkt igen. Kan bilen starta om fördelaren skulle vara 180grader fel, alltså pinnen som går in i toppen.? Hittar ingen märkning på fördelahuset exakt hur det ska sitta men den borde väl starta även om den sitter lite lite fel men misstända..

    #75222
    lenaola
    Deltagare

    för att lossa nämnd mutter är min metod att lägga i femmans växel be någon trampa på bromsen.

    Men har du vatten i oljan har du väl troligen topplockspackningsproblem, ventilkåpan kan inte göra det

    #75224
    slirfeldt
    Deltagare

    Ja denna liet mer våldsammare metoden använde sig jag med en hel del då det begav sig och innan man skaffade mutterdragare som spara en del på startmotor osv. Men visst fungerar oftast den metoden med som beskriven,, Men var förekom detta oljeklet egentligen? Var det i kylsystemet är det mycket troligt just topplockspackningen som hälsat hem.

    Om inte fördelarhuset rörts finns där ingen anledning att röra och denna behöver inte stå speciellt mycket fel för att motorn sedan skall förbli helt död.

    #75231

    Det var alltså inte topplockspackningen. Utan enbart ventilkåpspackningen och det finns inge vatten i oljan eller klägg. Testade växel/broms metoden och dragskaft med 1,5m förlängning men vi vågade tillslut inte ta i mer för det kändes inte stumt och var rädda att dra sönder något, men vi tog i bra mycket. Men nu ska inte den muttern av längre. Nu vill jag få igång bilen bara. 😛 Jag har inte tagit isär fördelaren men tog bort hela fördelaren. Men bilen har startats efter att den sattes tillbaka men misstände lite. Men efter verkstadsbesöket är den helt död.

    Någon som har tips på hur man felsöker tändnings delarna. Vore skönt att slippa köpa nya delar och chansa. Bilen är väl värd max 5000kr.

    #75240
    boheme
    Deltagare

    När du tagit bort fördelaren måste den sättas tillbaka exakt rätt annars funkar inte tändningen korrekt.

    Mvh Janne

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Vatten i bagaget Talisman grandtour

Jag har vid två tillfäy sett att det varit vatten i bagaget vid reservdäcket. Första gången slog jag bort det och tänkte att en vattenflaska...

Strul med dragkrok Mercedes c-klass.

Strul med dragkrok Mercedes c-klass. Årsmodell 2011 Får upp varnings text i instrumenteringen när jag öppnar bildörren eller startar bilen att det är något fel...

Temp mätare sköt upp till max

Var ute och körde i ca 1h. Temperaturen låg precis där den skulle vara utan att gå upp eller ner. Jag stannar sedan i driven...

Vibrationer i ratten – Volvo V70

Hej! Har en Volvo V70 D3 manuell från 2010. Senaste tiden har det uppstått vibrationer i ratten. Vibrationerna börjar komma i 90-100km/h och blir därefter...

Posters på klassiska sportbilar

Har sedan några dagar en kickstarter https://www.kickstarter.com/projects/1062605378/classic-sports-car-posters igång för att kunna trycka upp posters av klassiska sportbilar, tyvärr har det inte gått så bra som...

Ligier js50 skakar från motorn/ratten

Har en Ligier js50 2018 årsmodell som skakar från motorn/ratten vid stillastående. Känns som att någonting sitter löst. Vad kan det bero på?