Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Mazda 323 startar inte

Startad av arto · 2007-01-11 · 10 svar

artoTrådstart
Hej!!

Jag har en 323 -88, och den orkar inte gå på tomgång,
så fort man släpper gasen så dör den, sen kan det hända att
den inte startar alls...

När alla delarna var bytta, så gick den i 3 dagar, sen
blev den likadan...

Det är bytt tändstift,kablar, rotor, fördelare,
har haft den inne hos en elektrisk firma, dom
har kollat databoxen, men det var inget fel på den heller...

Är det någon som har haft liknande fel??? // Arto.
bubblan04
tomgångsmotorn! kolla den.
slirfeldt
Den går bra annars? Detta fenomen sker oavsett varm eller kall? Vilket som skulle jag med börja med tomgångsmotorn,,
ja5ri
@Peter H 18643 wrote:
Den går bra annars? Detta fenomen sker oavsett varm eller kall? Vilket som skulle jag med börja med tomgångsmotorn,,



Hej!!!

Den går bra annars... Jag har en fråga till, var sitter denna
tomgångsmotor?? // Arto.
slirfeldt
Är inte helt hemma på denna motorn, men dom brukar i regel sitta i närheten av insugsröret/insprutning och ha formen som en mindre cylinder med en eller två slangar anslutna, vidare så kan man lossa dess kontakt för rengörning.
ja5ri
Hej

Har haft inne bilen hos en verkstad,
det var inget fel på tomgångsmotorn, men
dom sa att "signaler försvann till spridarna hela tiden",
någon som vet något om detta?

Bränsletrycket fungerade riktigt sa dom också..

Någon som har någon idé // Arto.
fraggelpelle
Hade inte verkstaden någon idé?
ja5ri
@Speedo 18823 wrote:
Hade inte verkstaden någon idé?


Nej, tyvärr, verkstaden vet inte vad det kan vara...// Arto...
slirfeldt
Var minst sagt klepigt att inte ens verkstaden som tittat på bilen kunde utröna felorsaken,, denna modell bör ju även ha någon form av själv avkodning som man kan läsa av eventuella felkoder med.
Och troligt finns sådan förklaring och beskrivning i rephandboken för denna bil, där har Biltema en sådan för 219:-,,

Men att signalerna till spridarna försvinner hela tiden kan bero på att styrboxen inte är riktigt fräsch, allternativt skadad/de kablar till dessa.
ja5ri
@Peter H 18827 wrote:
Var minst sagt klepigt att inte ens verkstaden som tittat på bilen kunde utröna felorsaken,, denna modell bör ju även ha någon form av själv avkodning som man kan läsa av eventuella felkoder med.
Och troligt finns sådan förklaring och beskrivning i rephandboken för denna bil, där har Biltema en sådan för 219:-,,

Men att signalerna till spridarna försvinner hela tiden kan bero på att styrboxen inte är riktigt fräsch, allternativt skadad/de kablar till dessa.


Det är testat med ett annat styrbox, och det blev inte bättre, men
som du säger, så kan det vara kanske kablarna, eller kan man ha sådan
otur att man har fått en kass box??, men du tror att det kan vara
styrboxen eftersom inte signalen fungerar till sprid.// Arto
slirfeldt
Kan även vara den testade styrboxen som inteär helt okey, men frågon om det är troligt bara,, signalerna till spridarna kommer direkt från styrboxen.

Fler trådar i Hjälpforumet Bil