Sstrv103gbTrådstart2012-07-09Har en Mazda 6 2,0 -06, som troligtvis har rasat i motorn. Undrar om man ska byta motorn eller renovera den?
En motor från skroten går på 6 500 - 15 000:-, vad kan en renovering kosta?
Beror helt på om och framför allt vad som är skadad brukar iaf jag gå efter att är det ovanför kolvarna, är det i regel lönsamt med renovering endera med begagnat topplock eller renoverat sådant.
Annars brukar det vara mer rekommenderat att byta till en bättre begagnad motor, men i vilket fall bör man felsöka motorn i fråga vad som är fel med den.
Precis som Peter säger så gäller det att ringa in felet. Kan man med säkerhet säga att det tex habdlar om kamrem som gått, och kolvarna är hela, så är det troligtvis både lönsamt och enklare att renovera. om den däremot gått varm och "stannat", kan man behöva byta både kolvar, lager osv. Då rasar tusenlapparna iväg, och stor risk finns för följetong, då många konstiga följdfel kan uppkomma. Har man tex fått olja i vattnet, och motorn skurit i lager, kan man behöva byta rubbet, tom veven och kammarna, då det knappast finns överdimension att köpa till nyare japsar....
Sen beror det ju också på om du kan göra jobbet själv med. Men ordet motorras är väldigt diffust
Ska försöka förtydliga lite, men är inte någon expert.
I vintras när det var kallt ute skulle bilen startas och ett rejält skrammel hördes från motorn innan oljan pumpades runt. Förmodligen låg oljenivå, men oljelampan hade inte varnat. Hursom, eftersom det tystnade när oljetrycket hade ökat körde vi iväg. Självklart kollade vi oljan på första macken och fyllde på ca. 1liter. Gick väl bra några dagar sedan började det knacka i motorn. Gjorde ett par oljebyten utan resultat. Provade i panik RVS motorrenovering,
www.rvs.se/ funkade inte heller. Sen gick det inte längre, det började skramla så mycket att vi inte vågar starta motorn. Den har dock inte nypit...
Svårt som sagt dels att ställa exaktare diagnos på detta till även svårt som för dig förklara fenomenet närmare.
Men oavsett om det är så pass mycket skramlande och troligt nertill av motorn lutar det till att förmodligen rör sig om defekt vev/ram lager som mer eller mindre gett upp.
Annars vid kallstarter är det vanligt med viss form av ventilrassel innan oljetrycket byggts upp ordenkligt men ska sedan rätt omgående tystna, men lyser oljetrycks lampan nu? Rent generellt låter det som det bästa alternativet vore en bättre begagnad motor om bilen sedan i övrigt är fräsch.
Nej oljelampan lyser inte. Men det kanske vore bra om någon som kan nått om motorer kikade på den.
Nån som vet någon duktig mek. som skulle kunna titta på den? Bor på Färingsö, Ekerö kommun.
Jo det bästa vore att få detta bättre konstaterat live för att få en bättre bild över omfattningen och vad som sedan är bäst att satsa på i reparationsväg.
Har ingen direkt idé på lämplig verkstad i det området, men det kanske dyker upp här på forumet mer om detta.
Har en släkting i 08 området som hade en mazda 323-97, motorn fick renoveras för 27.000:- när den gått 16.000mil, fick ej någon klarhet vad det var mer än att den gick ojämt, var tydligen vanligt, mao. ingen bil som rekomenderas
Mazda är annars överlag kända (även i många begagnat tester) för sina stryktåliga motorer så det kanske är lite snedvridet att dra alla öven en kam,,,
Ja enligt min erfarenhet e de bra maskiner.... Brukar vara rosten som tar död på de flesta mazdorna men allt handlar naturligtvis om hur bilen sköts ett uteblivet oljebyte kan orsaka motorras