Mazda problem – motorn lägger av m.m.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #15052
    Villemo
    Deltagare

    Hej,
    Jag fick problem med min bil i förra veckan men eftersom min bilmekaniker inte kan hitta felet så hoppas jag på lite hjälp här inne. :i

    Jag har en Mazda 323, 1988.

    Problemet började i förra veckan. På torsdagen slog motorn (kändes som om motorn hostade) till när jag körde på 90 väg och när jag sedan kom till centrum och bromsade mer till 30 så dog bilen plötsligt. Startmotorn tuggade på men bilen gick inte igång och efter några ramsor fick jag knuffa bilen in på en parkering. När jag satte mig i bilen så fick jag igång bilen och sedan åkte jag och köpte STP Akut. Jag kom hem och bilen “hostade” till ett par gånger men motorn stannade inte. Dagen efter kom jag bara 1 km och bilen stannade mitt i en rondel… efter 10 min fick jag igång bilen och körde den till min bilmekaniker.

    Han har tittat på den och enligt honom så finns det gnista och bensinen har ett bra tryck in i motorn. Han har också haft en bilelektriker där som har kollat på bilen men ingen av dem hittar felet. Ibland startar den och ibland inte… ibland rycker den till (lr hostar som jag säger :)) och den kan ibland vara helt omöjlig att få igång. Det sista han kom att tänka på att det kanske var vatten i tanken och har slog i lite k-sprit. Jag tog kärran på en provtur i en timme och visst den hostade några gånger och den dog en gång men jag fick ändå imorse igång bilen direkt jämfört med sist. Så jag bestämde mig för att testa bilen över helgen och hämtade den för ett par timmar sedan… men jag kom kanske 2 km och sedan ville inte bilen starta.. jag satt minst i 20 min och sedan fick jag knuffa bilen de sista tre kvarteren hem.

    Vad tror ni om detta? Tacksam för all hjälp jag kan få…

    #65791
    slirfeldt
    Deltagare

    Att det skulle handla om eventuellt vatten i tanken rimmar som mindre troligt, då den mesta av dagens bensin (95 Oktan) innehåller runt 5% vattenabsorberande etanol som i princip eliminerar dessa risker.

    Men intressant hade ju varit att då den startvägrar på det sättet om det är endera bränsle eller tändrelaterat problem,, som ju verkar vara lite sporadiskt i fallet, men pröva vid en startvägran att spraya startgas i insuget för att felsöka vilket av dessa som är orsaken.

    Som tänder den då till på startgas är det bränslerelaterat och fortfarande ingen reaktion troligt tändrelaterat, men tändkomponenterna är iaf i bra skick osv?

    #65804
    Jason
    Deltagare

    Händer det alltid när bilen börjar bli varm och bilen går att starta efter en stund? Det absolut vanligaste felet på din bil är den så kallade “ignitern” som sitter i fördelaren. Är formad som en halvmåne. Det brukar dock medföra att gnistan försvinner men ibland så finns det gnista men vid fel tid. Titta på Mecas sida, den kallas tändmodul där kostar ca 600kr. Jag är ganska säker på att felet sitter där.

    #65806
    BrageDares
    Deltagare

    Håller helt med Tåjååta. Låter som att “ignitern” bråkar. (Men så är den ju ingen Mazda-grej heller utan kommer från Mitsubishi…)

    Mvh

    #65810
    Henna
    Deltagare

    @Peter H 56304 wrote:

    Att det skulle handla om eventuellt vatten i tanken rimmar som mindre troligt, då den mesta av dagens bensin (95 Oktan) innehåller runt 5% vattenabsorberande etanol som i princip eliminerar dessa risker.

    Men intressant hade ju varit att då den startvägrar på det sättet om det är endera bränsle eller tändrelaterat problem,, som ju verkar vara lite sporadiskt i fallet, men pröva vid en startvägran att spraya startgas i insuget för att felsöka vilket av dessa som är orsaken.

    Som tänder den då till på startgas är det bränslerelaterat och fortfarande ingen reaktion troligt tändrelaterat, men tändkomponenterna är iaf i bra skick osv?

    Det skumma är som sagt att min bilmekaniker har kollat både bränslepumpen och tändningen. Båda två ska vara ok. Bensinen har bra tryck och det finns tändning. Men jag vet ju inte exakt hur han kollade upp det… förutom att han kopplade en mätare som kollade trycket på bensinen.

    Men jag har fortfarande inte fått igång min bil sedan senaste stoppet. Och det har gått några timmar… Så jag kan tänka mig att testa ditt tips men är det svårt att spraya i insuget?

    #65811
    Henna
    Deltagare

    @Tåjååta 56318 wrote:

    Händer det alltid när bilen börjar bli varm och bilen går att starta efter en stund? Det absolut vanligaste felet på din bil är den så kallade “ignitern” som sitter i fördelaren. Är formad som en halvmåne. Det brukar dock medföra att gnistan försvinner men ibland så finns det gnista men vid fel tid. Titta på Mecas sida, den kallas tändmodul där kostar ca 600kr. Jag är ganska säker på att felet sitter där.

    de två dagarna jag hade bilen innan jag lämnade in den så uppstod problemet när den började bli varm och bilen gick att starta efter 5-10 min. Idag när jag provkörde bilen så stannade den när jag hade kört 5 min men efter att jag stannat bilen kunde jag starta den igen direkt. Annars gick det bra att köra den “hostade” bara till var 10.15 minut men bilen gick bara ner i varv och sedan gick den som en klocka igen. I eftermiddags när jag hämtat bilen kom jag ca 2 km (bilen var fortfarande kall) men jag har inte kunnat starta den igen efter det. Sist jag provade så hade bilen stått i 4 timmar sedan stoppet.

    Vad är det för skillnad mellan gnista och tändmodulen? Bilmekanikern sa att det finns gnista… men det var någonting han inte hade testat eftersom man måste vara två för det. Har för mig att han sa att det var tändmodulen, kan det stämma?

    Kan det vara så annars att bränslepumpen håller på att gå sönder men när mekanikern ska kolla så fungerar den och därför finner han inte felet? Och vice versa med tändmodulen?

    #65813
    Nitrogen
    Deltagare

    Kan vara pumpen… Kan oxo vara tändspolen. När den blir varm kan det bli sådär. Annars kan det ju vara ett rostigt bränslerör. Dessa årsmodeller på japsarna brukar rosta duktigt i tank o rör. Jag har varit med om att det läckt in luft utan att läcka ut soppa från rören. Svårt att se, men brukar bli lite fuktigt på ytan på röret.

    #65832
    Henna
    Deltagare

    Bilen startar fortfarande inte och det har inte hänt tidigare att den vägrat starta så länge. Får väll kolla om bilen startar i helgen annars blir det nog att lämna in bilen på en annan verkstad. :l

    #65845
    slirfeldt
    Deltagare

    Ja finns som sagt dess två grundläggande faktorerna som gör att en motor fungerar är just att både,, bränsle som tändning existerar och under normala förhållanden, och kan med det inte heller svara/sia om hur denna verkstad med detta kunnat konstaterat att båda element finns och ändå går inte bilen i fråga.

    Men oavsett så börja med att testa att spraya lite startgas i bilens insug alltså där vid luftfiltret under startförsök, som där tämligen direkt påvisar vilka av dess element som utelivit.

    Alltså, om motorn då tänder till och går på startgasen så att säga och sedan dör då man slutar spraya är det ett bränslerelaterat och ingen förändring alls så tyder detta på tändrelaterat problem som mycket väl för dessa kan röra sig om redan nämda “ignitern” som även bruakr gå under namnet tändmodul och ser ut som så:https://catalog.meca.se/ProductSheet.aspx?Article_ID=412645&CarReference_ID=8065&CategoryType_ID=1
    Denna går även att kontrollmäta att/om denna ger signalspänning vid död motor och startförsök,,

    #65874
    fraggelpelle
    Deltagare

    Du har ju fått många bra tips här i tråden, så det är ju bara testa. Tändmodulen är som sagt ett vanligt fel på Mazda av den här årsmodellen, och ger precis de symptom du beskriver, så testa byt den först och se vad som händer. Sedan är det ju bara positivt att bilen inte startar alls. Då är det mycket lättare att felsöka. Som du själv sa så fick ju mekanikern gnista, men det var förmodligen för att bilen antagligen gick vid testtillfället. Svårt att felsöka då… Man måste felsöka när bilen inte går.

    #65917
    Henna
    Deltagare

    Har bestämt mig för att skrota min bil eftersom kostnaderna blir för dyra. Måste lägga ut mer kostnader är den här reparationen… Men tack för era tips!

    #65927
    slirfeldt
    Deltagare

    Jo man får med inse vad som är vettigt att kosta på en gammal bil och innan man hamnar i den klassiska “byta friska grejor” karusellen, men lycka till med eventuell en ny bil och vet du att du alltid kan vända dig hit med eventuella problem. 🙂

    #66026
    fraggelpelle
    Deltagare

    Så det var inte ignitern? Hade ju inte kostat många kronor att fixa annars…

    #66041
    Henna
    Deltagare

    Jag vet inte vad som var felet men eftersom jag fick ut bensinen via bensinpumpen så vet jag nu att den var ok. Men jag pratade med ny verkstad och han sa att det är svårt att säga vad som är problemet eftersom en annan redan kollat på bensinpumpen och tändningen. Det skulle kosta ett x antal kr för att felsöka bilen.. allt från någon hundra lapp till några tusen. Eftersom jag själv inte kan laga så var det mitt enda alternativ.. Men som jag skrev tidigare så skrotade jag inte bilen enbart pga det här felet. Utöver det här felet hade jag fått lägga ner 13 000 kr på bilen och det tyckte jag inte det var värt!

    #66042
    slirfeldt
    Deltagare

    Jo det är mycket att ta hänsyn till med äldre bilar och är man sedan inte själv vidare teknsik bevandrad hindrar ju det med att meka mera själv,,, men hoppas du finner på en bättre fungerande bil i fortsättningen. 🙂

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Vatten i bagaget Talisman grandtour

Jag har vid två tillfäy sett att det varit vatten i bagaget vid reservdäcket. Första gången slog jag bort det och tänkte att en vattenflaska...

Strul med dragkrok Mercedes c-klass.

Strul med dragkrok Mercedes c-klass. Årsmodell 2011 Får upp varnings text i instrumenteringen när jag öppnar bildörren eller startar bilen att det är något fel...

Temp mätare sköt upp till max

Var ute och körde i ca 1h. Temperaturen låg precis där den skulle vara utan att gå upp eller ner. Jag stannar sedan i driven...

Vibrationer i ratten – Volvo V70

Hej! Har en Volvo V70 D3 manuell från 2010. Senaste tiden har det uppstått vibrationer i ratten. Vibrationerna börjar komma i 90-100km/h och blir därefter...

Posters på klassiska sportbilar

Har sedan några dagar en kickstarter https://www.kickstarter.com/projects/1062605378/classic-sports-car-posters igång för att kunna trycka upp posters av klassiska sportbilar, tyvärr har det inte gått så bra som...

Ligier js50 skakar från motorn/ratten

Har en Ligier js50 2018 årsmodell som skakar från motorn/ratten vid stillastående. Känns som att någonting sitter löst. Vad kan det bero på?