Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

mb 300 problem med co2 högt

Startad av hazhar · 2009-11-04 · 4 svar

hazharTrådstart
hej på er mb gick inte på besikt pga högt Co2 . någon som kan om det hjälpa mig tack..
Schottis
Några tips på vägen till bra avgasvärden:
Se till att allt som har med tändsystemet att göra som tändstift, kablar m.m. är i bra skick och att tändningen är rätt inställd. Likadant med luftfiltret att det ska vara i bra skick. Om det är förgasare ska den/de justeras och det brukar vara så att insprutning också kan justeras men det är svårt att få detta bra om man inte har tillgång till en CO-mätare. Hjälper inte detta är nästa steg om det är katalysator att den är dålig och ev. måste bytas. Frisk motorolja är bra att ha i motorn för att eliminera en annan felkälla.
mindz
Instämmer i allt brewert säger vill bara lägga till en lite jobbigare felkälla "slappa" ventiltätningar. Finns även en "bilprovningslösning" också med att blanda i etanol men var försiktig med blandningen annars åker lambdavärdet i taket. Kommer inte ihåg blandingen jag körde på. Fixade besiktningen typ 3 år på d viset sedan bytte jag ventiltätningarna.......
slirfeldt
Ett bra tips med i felsökningssyfte är att ange samtliga avgasvärdena, som med kan vägleda till troliga/möjliga felorsaker, men med "fuskmetoden" brukar väl runt 20-30% E85 fixas av dom flesta lambdaregleringar.
jerry999
tusen tacka .mvh

Fler trådar i Hjälpforumet Bil