Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

MB 300 TDT 210:a -98 - problem med nivåreglering

Startad av udenius · 2011-11-27 · 2 svar

udeniusTrådstart
Hej
Börjar bli dags att ta tag i MB-rostklassen som stått allt för länge nu.

Samtliga rör till den hydrauliska nivåregleringen är slut, sönderrostade och vissa läcker.
Gav mig på att försöka byta dessa för en tid sedan, tänkte dra koppar precis som på vår 124:a för några år sedan.
Problemet är att nivåregulatorn på dessa bilar placerats ovan multilänkbakaxeln, dvs. mycket knivigt att komma åt rören.
Slutade med att jag kopplade ihop tillopp och retur tillsvidare så bilen blev körbar, dock utan dämpning bak.

Har ni några erfarenheter av liknande jobb, funderar på att riva ut baksätet och ta upp en lämplig inspektionslucka, därefter flytta fram nya rören framför bakaxeln.

Tips mottages tacksamt!

Mvh // Andreas

ps. vill starta ett upprop mot lackerade stålrör! ... något som nu tyvärr också volvo börjat med efter många års bättre vetande ...
ds.
slirfeldt
Jo det brukar vara ett gissel att få till dessa hydrauliska system där många i stället väljer att koppla ur detta helt och i stället använda konventionella dämpare bak.
Men fungerar stötdämaparna osv kan det förstås vara värt att lägga ner lite jobb och för åtkomst kan det vara idé att ordna till en inspektionslucka under baksätet.

För att sedan ersätta dessa sönder rostade järnrör med lite mer hållbara kopparrör, finns kanske mer info kring detta på detta mera märkes specifika forum: https://www.mb-forum.se/
Alkvettern
Min BMW 750 hade samma gissel, jag pluggade helt enkelt regulatorns vid bakaxeln och satte dit förstärkta vanliga dämpare.

Jag provade också att dra nytt men blev galen och gav upp, råd dig till samma om inte mb-forumet har några snillrika drag som gör MB enklare än BMW :)

Fler trådar i Hjälpforumet Bil