Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Mb a160-00

Startad av svedde · 2009-02-02 · 8 svar

sveddeTrådstart
Hej någon. Har en MB A160-00 med trasig luftmassemätere som jag preciss har renoverat i England. (3400sek mot 16500 på mercedes i sverige)
Problemet uppstod vid besiktningrn. CO-halten skyhög (9,9) PH-halten över 800 !!!?? Vad trött jag blir. Bilfan går för övrigt OK.
Är det någon som har erfarenhet av detta?Vad göra?
Har hunnit köra 5-6 mil med det nya prylarn.
Alla förslag mottages tacksamt av andra olycksbröder.
aw73
låter som att den får alledes för mycket soppa
börja med att läsa av felkoder
och presentera dessa här för forsatt felsökning
antilla
Tackar,Tackar
Jo du har rätt i att fanskapet drar för mycket soppa.
Har precis fått tag i en värkstad som har data-utrustning för att läsa felkoderna.så jag återkommer med dessa snart.
Pele
Hejsan!

Kika in här https://www.sunmaskin.se/avgasskola/avgasskola.htm
får du lite mer kött på benen innan du lämnar in bilen, att du har högt HC (jag förmodar att du menade HC istället för PH-värdet?) så har bilen en hel massa oförbränd bensin i avgaserna, hur står det till med Lambdavärdet??

Hälsningar/Pele
nilerl
Jag har liknande problem med en A-klass
Den drar på tok för mycket bensin efter att luftmassemätaren är bytt.
De fick dock igenom den på besiktningen efter bytet.(renoveringen)

Hör av dig om du får några svar på vad det kan vara för fel?????

drea
antilla
HALLOOOO DÄR
Har varit och tagit nya avgasvärden, så här ser det ut: CO 9,99 (0,5)? HC 885 (100)
Lambda 0,90 (97-120)
Å jävlar vad soppa den drar. Felkoden är P 0170 och går ej att släcka, men den är bytt innan luftmassemätarbytet.
Är det någon som vet hur man får ner förbrukningen eller är det lika bra att skicka tillbaka
elendet för yterligare kalibrering, och klarar sig katalysatorn?
Bedrövad
aw73
P0170 betyder Fuel Trim,Bank1 Malfunction
kanske man skulle undersöka lambdasonden lite närmare
om den ger signal och kabelhärvan till styrboxen är ok kanske det är själva styrboxen
men först får man göra en nogrann komponetkontroll
vill man vara rädd om katten kan man hälla i kopiösa mängder med E85 etanol i tanken
eller rent av köra på detta till felet är avhjälpt för att spara på katten
antilla
Tack så mycket för det. Alltså, hela styrboxen skickades till England där man lödde om samt bytte alla ev trasiga komponenter och bytte den trasiga luftmassamätaren till detta följer 2-års garanti så, ifall elen krånglar är det bara att skicka tillbaka ptylen för åtgärd. Lambdan kommer att bytas snarast så jag provar dina (lyda) dina råd o hoppas att det hjelper.
Resultatet kommer att presenteras här som vanligt.
Svedde
vizze92
Hej har en a160 98års.Plötsligt börjar den rycka och gå dåligt,känns som den bara går på 3 cyl,har bytt stift,testat en annan modul till stiften ingen skillnad.någon som har nån ide
vad felet kan vara.Mvh Roger

Fler trådar i Hjälpforumet Bil