TTransporterTrådstart2010-07-23Hej !
Innan jag ger mig på motorn så tar jag chansen och kollar av om någon sitter på tips kring detta.
Har en VW transporter -94, 5cyl bensinare som har ett varvtalsföljande konstant mekaniskt knackande. Man upplever det på vänstra sidan av motorn om man kikar ner i huven- Ett kompprov visar att komp på "cylinder 1" om man läser det i den ordningen är lägre än övriga (9-12-12-12-12).
För mig så tyder det på att det är täppt i oljetillförseln på hydraliska tryckaren
på den cylindern alternativt så är tryckaren skadad.
Bilen är körbar trots knacket och inget övrigt känns fel med motorns drag & gång endast lite ojämt bludder på tomgång (ev på grund av ventilen på den
tryckare som är misstänkt.
Innan jag först lyfter av topplocket, finns det nån som mekat med denna motor tidigare, finns i flera vw modeller? Jag behöver konkreta tips och vad jag förväntas hitta och framför allt hur man ser/känner att en tryckare eller
tar isär kula & fjäder för att olja skall komma fram.
Har testat motortvätt, helsyntetolja med byten för att få ett "släpp" men inget hjälper av undermedlen, alltså återstår rent handarbete...
Det är inte ett ventiltick utan ett knack, typ äldre diesel mercedes.
Tack på förhand, alla tips är välkomna.
MVH
Transporter
Ibland på jobbet så har jag på nedsotade motorer "tvättat"med diesel, men dock ingen bilmotor, bara små bensin och diesel-motorer, löser ofta en massa skit.
fyllt upp fullt...låtit stå och dra, tömt ur en del dragit i magngapullen eller dragit runt den på starten, har det varit väldigt skitigt gör jag om det några gånger, sen i med någon ny skitolja,bara dra runt motorn, tömma och sen kanske upprepa proceduren ett par gånger, kan ju kanske vara värt ett försök innan du river?
Lyfte på topplocket där man såg kam & lite av tryckarna. Där såg allt ok ut och det var
"oljeindränkt" samt att det fanns flöde. Funderar på dieselrengöring som alternativ innan
toppen åker av. Har läst lite om smörjningen, fjäder & kula som kleggar igen därav "knack"
som smörjer tryckaren. Är det riktigt att man ej ser detta enbart genom att lyfta av
topplocket utan den måste av?
Kan någon med lite erfarenhet beskriva hur detta fungerar generellt alt länka till bilder? Vart denna kula och fjäder sitter mm och hur man kommer åt dem?
MVH
Ändreas
Det där med kula och fjäder, det är väl inte för dom luftkylda du har hört detta?
Alltså till dom numera ganska gamla modellerna.
Du kan nog trycka med ett lämpligt verktyg på lyftarna för att finna vilken som inte funkar.
Är den mjuk så är den trasig, skall vara stum annars.
Kula och fjäder ska tydligen sitta i tryckaren och där kan det "sätta sig".
Kikat på länken,
https://www.stahlmotor.se/Teknik/Olja_ventilsystem/olja_ventilsystem.html
Mitt förmodade problem sitter antagligen i "tryckkammaren".
Jag gjorde ett tafatt försök att komma åt detta genom att låta lösgörande tunn
lösning gå ner på tryckarens sidor för att förhoppningsvis komma åt de små
ingångshålen på sidorna om det nu där det var täppt.
Roterande på tryckaren samtidigt som jag sprayade och lät det stå över natt.
Det var dock ett förmodat slag i luften när man ser på skissen på länken.
För övrigt så finns ingen avstånd mellan någon av tryckare och kamnockar vilket
kan vara riktigt på en hydralisk lyftare. Man får ej in det tunnaste bladmåttet.
Ytterligare ett steg närmare "rivning" av motorn är taget, nån annan som har
bra teori eller knep att testa?
/andreas
Ja på VW's nya lyftare har jag aldrig provat. Bara till dom gamla luftkylda men som det står i länken med motoroljan kan jag skriva under på.
Har experimenterat lite under åren och kommit fram till att vissa oljor får lyftarna att skramla mer än andra.
För att kolla vilken lyftare som saknar tryck så kan man typ ta en spårskruvmejsel, sätta an klingan mellan nock och lyftare och vrida lite.
jag hade en gång i tiden en VW golf från 1986 en 90Hk förgasarmotor
den kunde skramla som f**n med 5W-40 helsyntet men spann som en katt på 10w-30 mineralolja :q
Jag skall kolla upp vilken cylinder samt tryckare det är, som då förmodas vara "kass".
Testar först att ta bort respektive tändhatt, kompet bör bli mindre och då slutar
knacket på den cylinder som felet ligger på. Räcker inte det tar jag loss ett stift i taget.
En teori jag har, vet ej om det funkar.
Sedan kör jag tipset med mejseln som extra koll.
Har hört att helsyntet ska lösa "skit" bättre än vanliga oljor.
Sen får tiden gå och man får lägga mil bakom ratten och hoppas.
Personligen tror jag inte det funkar för denna bilen då jag testat "motortvättar" av god kvalitet som tillsatts i oljan. Plånboken tunnas ut = inget resultat för mig.
Kring just knackande ventil/lyftare/tryckare står det nu 2-0 till bilen..
En reducering till 2-1 var att jag igår i regn och mörker rev ur termosäkringen och den "resistorbrygga" som gör att kupefläkten bara går på läge 4 och fick ordning på det. Den sitter snett uppåt till vänster med multikontakt och en skruv i förhållande till fläkten. Där ligger sedan "resistorpaketet" i luftkanalen som skall ge kylning när fläkten väl är på.
Blir det för varmt går den lilla termosäkringen som sitter intill.
Delade även på fläktmotorn så lagren kunde smörjas upp igen när
man väl var där och rev. Det var nog det jobbigaste att få till utan att riva ner allt...
Där fanns läge till frustration och man var mäkta irriterad.
Vid återmonteringen måste man i ett mycket liten glipa vrida motorn rätt så dess poler kan anslutas genom hålen.
Till huvudproblemet lär jag återkomma till, tråden lever vidare...
/andreas
Fått ett annat tips som pekar ut ett möjligt vevstakslager som boven till knacket i motorn. Man ska kunna se & kontrollera dessa om man tar ner oljetråget och eventuellt kunna byta dessa underifrån på denna bilen utan att riva ur allt...
Finns det någon som vet om det stämmer?
Tråget kan lätt tas ner på nån halvtimme, vad för skador kan man vänta sig om det nu
är ett glappande vevstagslager?
Bör jag kunna se "koppar" och känna ett glapp?
/andreas
du borde kunna känna glapp
Jaha då får vi se hur det ser ut, alltid lär man sig något....
För att reda ut vilken cylinder det kan vara så tar jag stroboskåpet och kollar när
blinket är i takt med knacket, då bör det vara det vevstakslagret på denna clinder man ska kika närmare på när man väl fått bort hasplåt och oljesumpen
Jag tog en chans & beställde till ett lager, över/underdel 86kr halvan är värt att satsa
när man väl frilagt detta. Har AAF motorn i min Transporter 2,5L bensin så det var
samma mått på båda tacksamt nog.
Återkommer i ämnet då denna koll är gjord, bilen får stå ett tag så inget värre
hinner inträffa och "lagerbanorna" splittras än det glapp som ev finns idag.
/andreas
Bytet av vevlager eller vevlagerskål som det också kallas gav inget förbättrat resultat.
Samtliga fem överfall plockades bort & lagren byttes vilket gick med nertagen oljesump.
Bilen knackar fortfarande mekaniskt på en av cylindrarna så nu återstår nästan bara teorin med en kass tryckare som jag tidigare varit inne på.
Noterade att det finmaskiga nätet, oljesilen var nästan helt täppt. Endast i mitten var det synligt nät i storleksordning av en enkrona. Hade vevlagerbytet inte gjorts hade det ej upptäckts, alltid något....
Nya tag men nu måste bilen nyttjas nån vecka (om den håller) innan ev tryckarbyte görs.
3-1 till bilen noteras i poängligan "Man v/s machine".
/andreas
Har gett upp tanken på eget mekande och lämnat in den på kostnadsförslag på
auktoriserad VW service. Mekarrävar som varit med ett tag började direkt klia sig i huvudet redan på parkeringen och bilen gick in direkt i verkstan som
"intressant objekt" då det nu ligger prestige att hitta orsaken till knackningarna.
Förbereder mig på en tunnare plånbok & avvaktar.
Den aukt. VW verkstaden i Skövde tog först tacksamt imot bilen och de skulle återkomma med kostnadsförslag för felet. Sa att bilen varit inne på två ställen tidigare
och att felet gäckat dem, nu fanns det lite prestige att klara ut detta.
Efter två dagar ringde verkstaden, förkunnade att de ej klarade detta utan motorlyft
och att kostnadsförslaget överstiger bilens värde, budskapet var att hämta bilen!
Den som ringde sa att de hade citerar "ej gjort så mycket" utan mest lyssnat på olika ställen till en kostnad av 500kr.
Ett logiskt svar från en verkstad som har fokus på positivt kassaflöde.
Ur kundperspektiv förödande samt visar att ett etablerat märke som skall andas kvalitet inte är ett uns benägna att hjälpa till dels för sitt märkesansvar, samt eget kunnande då de ej stött på detta typ av "knackproblemet" tidigare.
Motorn har ännu ej gått 11.000 mil med komplett servicebok från Försvaret och har framförts av fast anställd personal (ej värnpliktiga).
Vevstakslager bytta redan tidigare...
Med det underlaget och ännu okänt fel så hade det varit bra om de istället
frågat om de kunde behålla bilen för att "helt reda ut detta" och ansett att den
kunskapen fått kosta dem arbetstid. Sedan hade jag självklart fått ta ställning
till kostnaden (delar och arbete).
Slutnotan är att man är lika oviss som tidigare men 500kr fattigare.
VW & Sverige är inte alltid fantastiskt.
Finns det nån som läser detta och verkar inom VW koncernen som
kan bevisa att märkesansvar & goodwill för ny kunskap existerar kör jag gärna in bilen igen.
MVH
Andreas