Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Mercedes 190 E 1.8 bensinåtgång

Startad av Urbano · 2010-01-27 · 5 svar

UrbanoTrådstart
Hej
Undrar om det är nån som är hemma på hur man ställer in en Mercedes 190. Precis fått överta en som verkar dra för mycket bensin - det luktar starkt av oförbrända kolväten och kommer ganska mycket rök - alltså avgasrök, inte vattenånga. Det finns en sorts tändinställningsanordning i motrorummet med en stor ratt som man kan ställa i olika lägen.. Det står EZL-KAT på den. Är det nån som är hemma på den här modellen.. Skulle gärna vilja veta lite mer om det här systemet - om det finns någon information på nätet m.m.
wicke
Står bla i instruktionsboken, min mor har en 2.0 E 190 så är nog samma. Iaf bokstaven N står för normal unleaded fuel (95) och S står för super unleaded fuel (98) Tror dock inte där felet ligger då den bara ställer om tändningen så den går bra om man ändrar 95 oktan till 98 oktan. Jag skulle nog börja med atta kolla upp bränslefiltret samt göra allmän service med att byta tändstift, tänddelar. Känns även som du beskriver det att förgasaren kan vara lite täppt med så den flödar o ger på tok för mycket soppa.
Lada Samara 1.3
Om du har en "tändinställningsanordning" med grön text EZL-KAT, skall denna stå på S.
N står för normal bensin (91 oktan) och S står för super bensin (95 oktan). 98 Oktan heter Super-Plus och är blyfri (jag tror inte den finns i Sverige).
Du skall köra på 95 oktan blyfri bensin och då spelar det ingen roll vad den heter.
snider
Tack för tipsen - jag tror jag ska låta en verktstd kolla värdena. Det här är min första direktinsprutade bensinbil. Och det är ett komplext system bestående av cirka fem - sex givare och en elektronikstyrning.


@V6 Power 53516 wrote:
Står bla i instruktionsboken, min mor har en 2.0 E 190 så är nog samma. Iaf bokstaven N står för normal unleaded fuel (95) och S står för super unleaded fuel (98) Tror dock inte där felet ligger då den bara ställer om tändningen så den går bra om man ändrar 95 oktan till 98 oktan. Jag skulle nog börja med atta kolla upp bränslefiltret samt göra allmän service med att byta tändstift, tänddelar. Känns även som du beskriver det att förgasaren kan vara lite täppt med så den flödar o ger på tok för mycket soppa.
snider
Jo det är en sådan EZL-KAT och jag ringde sen till mercedes och pratade med en insatt mekaniker. Det är möjligt att den kan ha andra lägen om man gjort justeringar. Det där är bara en grundinställning. Men att få det kontrollerat var inte så värst dyrt, så jag tror jag ska låta dom göra det...
Tack för hjälpen

@Jörgen Eriksen 53533 wrote:
Om du har en "tändinställningsanordning" med grön text EZL-KAT, skall denna stå på S.
N står för normal bensin (91 oktan) och S står för super bensin (95 oktan). 98 Oktan heter Super-Plus och är blyfri (jag tror inte den finns i Sverige).
Du skall köra på 95 oktan blyfri bensin och då spelar det ingen roll vad den heter.
wicke
ja är de inte allt för dyra är det ju helt klart värt att lämna den till folk som kan :)

Fler trådar i Hjälpforumet Bil