Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Min bil startar inte=/

Startad av infinity · 2006-04-06 · 7 svar

infinityTrådstart
ja har en Opel Calibra....som startade fint för 2 veckor sen..å nu är den död=/

Startmotorn går å går bara=/ de kommer ingen gnista till tändstiften..men tändstiften är hela å tändkablarna me.
Ja va till Opel å hörde om tändmodulen å dom trodde inte att de va den som va trasig..för den va hel, dom sa att den brukar spricka när den e trasig.

Har ni nått förslag på va man kan kolla mer?
FreeZer
infinity wrote:
ja har en Opel Calibra....som startade fint för 2 veckor sen..å nu är den död=/

Startmotorn går å går bara=/ de kommer ingen gnista till tändstiften..men tändstiften är hela å tändkablarna me.
Ja va till Opel å hörde om tändmodulen å dom trodde inte att de va den som va trasig..för den va hel, dom sa att den brukar spricka när den e trasig.

Har ni nått förslag på va man kan kolla mer?

...din bil en sådan där modern startspärr (immobilizer)? Visserligen borde inte startmotorn snurra om den utlösts men jag känner inte till alla varianter av systemen...
Kolla i instruktionsboken hur immobilizern återställs.
webbe
immobilizer är inte de Opels Original larm typ?
Ja har inge sånt...=/
webbe
är de ingen annan som har en Opel calibra här inne? =/
patrik_hbg
kolla tändspolen
savanna
prova mät om du har ström på tändspolen , annars dra dit en extra sladd dit för att prova

Prova först med din reservnyckel ifall det är fel på transspondern i nyckeln
om du nu har det .....
sigge21
det verkar vara en sjuka på dom där bilarna att dom lägger av. en kompis till mig har en likadan och den startar inte heller. han har väl bytt det mesta men inget har hjälpt. fast jag tror att han sa att han hade gnista på stiften och bränslepumpen funka, men den startar ändå inte. skumma bilar tycker jag...
Pepppito
Tja du kan ju kolla om det är tändstiften och tändkablarna!
Ibland är det dem som spökar!

Om inte kolla tändrotorn och fördelarlocket,,ta en skruvmejsel och skrapa lite på varje litet stift i fördelarlocket och testa igen,, går inte det testa och kolla Vevaxel givaren om den lagt av???

Det gjorde den på min kärra.
Kan vara bränsle pumpen oxå..

Om det inte funkar och om det verkar vara fel fortfarande...nollställ databoxen! du har ett safety pogram på dessa bilar som installerar dem på nytt automatiskt!

Du nollställer genom att ta bort minus polen och hoppar in i bilen vrider nyckeln till sista läget innan start! kom ihåg du ska inte starta bilen!
Sen bromsar du 3 ggr inte snabbt men normalt...sen stänger du av tändningen låter bilen vara avstängd ett par min, sen kopplar du på minus polen och slår på tändningen väntar en stund. sen ska det bara va å dra på så skall det funka! om inte motorn har skurit förstås????

Lycka till...!

Fler trådar i Hjälpforumet Bil