Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Min golf startar inte

Startad av Stefan555 · 2004-07-24 · 7 svar

Stefan555Trådstart
Hej,
Helt plötsligt så får jag inte igång min bil. En golf cl 1.8 -96 (bensin). Jag vrider om nyckeln och det knäpper/smätter till vid startmotorn, men sen är det stendött. Elektriciteten och det fungerar, men startmotorn går inte igång. Tänkte att jag kunde testa med att byta ett relä, men jag vet inte vilket som hör till startmotorn (står inte i instruktionsboken nämligen).

Hur ska jag göra för att få reda på felet? Verkstäderna här är stängda över helgen och jag vill gärna få hem bilen om möjligt.

Mvh Stefan
Greymane
Stefan555 wrote:
Hej,
Helt plötsligt så får jag inte igång min bil. En golf cl 1.8 -96 (bensin). Jag vrider om nyckeln och det knäpper/smätter till vid startmotorn, men sen är det stendött. Elektriciteten och det fungerar, men startmotorn går inte igång. Tänkte att jag kunde testa med att byta ett relä, men jag vet inte vilket som hör till startmotorn (står inte i instruktionsboken nämligen).

Hur ska jag göra för att få reda på felet? Verkstäderna här är stängda över helgen och jag vill gärna få hem bilen om möjligt.

Mvh Stefan

Vill du få hem bilen så är det bara att någon puttar bilen och du lägger i tvåans växel och släpper upp kopplingen, relät (solenoiden) sitter i startmotorn. Men kolla upp att batterikablar sitter fast ordenligt i båda ändar. Det kan också vara för lite ström i batteriet.
Stefan555
Ok... relät sitter alltså inne i startmotorn, då går det väl nästan inte att byta det själv, eller? När vi granskade lite närmare så såg vi att det precis under startmotorn slog en gnista och det rök, när man vred om nyckeln, precis som om det kortslöt sig...

Är det någon som kan berätta vad de olika reläena som sitter ovanför säkringarna går till. (Varför står inte det i instruktionsboken!!???)
steel
Det kan stå på locket eller var som helst i närheten av reläna, det kan även stå nummer där reläet sitter och vad det går till i instruktionsboken eller i reparations handboken, så även för säkringarna.
·
Troligaste felet är att batterikabeln inte sitter ordentligt fast på startmotorn, därav gnistorna. Kolla detta så startar den sedan.
Stefan555
Ok... tack för svaren. Felet var att jordkabeln på startmotorn rostat sönder. Så det blir tydligen till att skaffa en ny startmotor.
Och nej, det finns ingen beskrivning av reläena i instruktionsboken.
//Stefan
Christer Gustafson
Stefan555 wrote:
Ok... tack för svaren. Felet var att jordkabeln på startmotorn rostat sönder. Så det blir tydligen till att skaffa en ny startmotor.
Och nej, det finns ingen beskrivning av reläena i instruktionsboken.
//Stefan
Det räcker väl med att byta jordkabeln.
Stefan555
Christer Gustafson wrote:
Stefan555 wrote:
Ok... tack för svaren. Felet var att jordkabeln på startmotorn rostat sönder. Så det blir tydligen till att skaffa en ny startmotor.
Och nej, det finns ingen beskrivning av reläena i instruktionsboken.
//Stefan
Det räcker väl med att byta jordkabeln.

Ja det trodde jag med, men enligt två oberoende verkstadsgubbar (en vw-auktoriserad) så är det tydligen enklast att byta hela startmotorn... :l

Fler trådar i Hjälpforumet Bil