DDalmasenTrådstart2007-04-27Hej jag har problem med att få stereon att fungera. :(
Jag har lokaliserat ström och jord med gnist tekniken(svart & tjockare brunkabel).
Men Stereon ger inga livstecken.
Den borde väll starta även om jag inte kopplat in minnet? :confused:
Kopplar jag strömkablen(tjockbrun) med minneskablen(från cd räknat) så går säkringen. -konstigt
Jag har inte hittat minneskabeln (från motorn räknat)går de att använda gnisttekniken för att lokalisera den med?
Fyller år idag så ge mig en lösning i present vett ja!:D
Alla svar är bättre än inga svar // Tackar :OO
Men ville bara säga grattis på födelsedagen! Hoppas att det ordnar sig med stereon! :) :) :)
Tack Finns viljan så löser de sig alltid :rolleyes:
Du få la tänka på stackars mig istället! Jag och en rådjursbock hade en lite dust på vägen häromkvällen. Bocken klarade sig, men min stackars Mazda fick sig en REJÄL törn på fronten. Försöker hitta skärm, huv och diverse, men det är inte lätt eftersom jag har en VIT Mazda 626 92:a och det är tydligen ingen jättevanlig färg på den.
Stereon funkar iofs i den, men den har jag ingen nytta av just nu.
Ddagsbogard2007-04-28 · #Strunta i "gnisttekniken", inhandla en simpel testmejsel istället.. Kostar lika mycket som de säkringar du hinner bränna upp innan du är klar;)
Du måste koppla konstantström, som vanligtvis brukar vara röd. Minnet brukar vara gul har jag för mig, men det går bra att koppla samma strömsladd till den oxå. Jorden brukar vara antingen svart eller brun. Sen ska du ju ha dit högtalarna oxå...
Om du ska dit med baslåda o steg o dyl så finns det mer du måste ha koll på, annars kan du bränna upp hela bilen.
Vad är det för bil du har? De flesta har ju färdiga kontakter... "plug n' play"
Jag har en opel vectra 90, hittade ingen converter till isokontakt så jag kapade kablarna ..
Jag har som sagt hittat konstatström och jord. (tror jag har hittat startströmen med)
när jag kopplar in minnet och konstantströmen (från isokablen) med strömkabeln i bilen så går säkringen (i bilen) konstigt nog.
Den säkringen som går är den som styr bla. cigg tändaren ,rövvärmen,bensinmätaren och så lyser batterilampan.
Ddagsbogard2007-04-28 · #Dumt att klippa kontakterna bara för att man har bråttom att koppla in sin nya stereo, ser inte bra ut sen när man säljer bilen om det är en massa lösa sladdar som hänger o skräpar...
Att säkringen går betyder att det blir kortslutning nånstans, tror inte du har hittat rätt kablar. Skaffa hjälp och mät upp vilka kablar som är vilka.
Siken jag följde ditt råd och köppte en testpenna så nu vet jag vilka 2sladdar som ger ström + jorden :-)
Så jag har två strömledande sladdar och 2st sladdar som ska ha ström alltså finns det bara två sätt att koppla.
Jag har testat båda två.
På det ena sättet startar inte stereon och det andra så går säkringen på stereon.
Jag funderar på att skaffa cykel och batteridriven bärgssprängare istället hehe :e
Ddagsbogard2007-04-30 · #Hmmm... Nåt är fel! Du tror inte du kan ha bränt stereon?!?
Kopplar du strömmen på rätt sladd till stereon? Likadant med jorden...? Är din stereo avsedd för 12V, så den inte kommer från lastbil eller liknande anpassad för 24V?!?
På cykel har du ju en dynamo o koppla stereon till, men då kan du ge dig fan på att kedjan går av!!!
Kul historia.. den var inte bränd *harkel* sen exprementerade jag lite och de kom vit rök ur stereon§e ... så nu e den nog lite bränd ja
Nu har jag inge stereo och inte häller nå problem :upp :D
Ddagsbogard2007-05-01 · #Det finns firmor som inte gör annat än kopplar in stereos, kanske dags att kontakta dem inför nästa försök...?!? Synd på stereon...