Misstänker att det är vevhusventilationen som inte hänger med när det blir kallt och du har mycket småkörningar det sker nog på flera bilar men på saabar mellan 1998-2004 ska man vara extra försiktig då dom är drabbade av oilsludge problem(förorenadmotorolja)pågrund av att vevhusventilationen är underdimensionerad och saab har en uppgraderingssats för ca350kr och det tar ungefär en halvtima att byta för en som har lite mekvana så om den inte är bytt så rekommenderar jag att du gör det men troligtvis så försvinner missfärgningarna om du varmkör motorn ordentligt.
beskrivningar
https://home.online.no/~niande/diverse/95/vevhusvent.pdf
https://www.twinsaabs.com/9-5_repair/PCV/step1.asp?nsteps=2
beskrivningar
https://home.online.no/~niande/diverse/95/vevhusvent.pdf
https://www.twinsaabs.com/9-5_repair/PCV/step1.asp?nsteps=2