Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Missljud backning Seat Toledo-98

Startad av SeatSaab · 2008-04-25 · 2 svar

SeatSaabTrådstart
Kanske kan någon tipsa om vad som kan vara kaputt på min Seat Toledo-98 (14000 mil)....

När jag börjar backa så uppstår ett metalliskt klonkande från bakre delen av bilen. Låter oftast inget om jag backar försiktigt men backar man lite kraftigare (under acceleration bakåt) så klonkar det till.

Någon som har tips var jag skall börja felsöka?

Tack på förhand
slirfeldt
Svårt att ställa diagnos på detta utan att sett/upplevt bilen i fråga,, men går det att höra från vilken sida det kommer från tex? Kan i princip vara vad som helst i bakändan och vid mer osäkerhet låta en verkstad ta en titt på denna.

Men tips på eventuella felkällor kan vara bakbromsar, bakre stötdämpare, hjul upphängning tex.
joppe
Ljudet upplevs komma från mitten av bilen, dvs ej från någon hjulupphängning vä/hö bak. Tack för tipsen, får lyfta bilen nästa helg och ta en titt igen......

Fler trådar i Hjälpforumet Bil