Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Missljud i en Volvo 940

Startad av Dave_85 · 2005-10-14 · 1 svar

Dave_85Trådstart
Hej!
Jag har missljud i bakvagnen på min 944 -91, det hörs när man rullar sakta utan växel i, men förekommer säkert när man "kör" också. Antagligen hörs inte detta missljud bland andra ljud från bilen när man kör fortare. Det låter inte särskilt starkt. Eftersom jag tycker att det låter från "mitten" där bak, dvs inte från varken höger eller vänster, misstänker jag att det är nåt med kardanfästet bak. Man hör att "hastigheten" på oljudet har med däckens fart att göra, det gör att jag iofs också misstänker nåt hjullager eller ev skev bromsskiva. Vad tror ni det kan vara?

Dessutom vill ibland bilen när den är varm ha en tomgång på 1500rpm, får då öpnna huven och dra tillbaka gasvajern på hjulet manuellt. Vad beror detta på, antar bara att det är att smörja upp men är inte säker...

Hör gärna av er med tips och idéer!
MVH
David

david.einarsson@telia.com
Niklasson
Kan vara diffen som låter(vinande ljud),brukar uppkomma om man burnar mycket.
Kanske kan vara oljenivån i diffen.Gasvajern är nog bara att smörja eller om spjället kärvar.

Fler trådar i Hjälpforumet Bil